FANDOM

Postać
Jarosław Opolski

POL województwo opolskie COA
Dane
Data i miejsce urodzenia 1140/60
Data i miejsce śmierci 22 marca 1201
Dynastia Piastowie śląscy
Tytuły książę opolski

biskup wrocławski

Rodzina Bolesław I Wysoki

Zwinisława

Potomstwo brak
Urzędy piastowane
Urząd
Urząd Książę opolski
Okres panowania 1173-1201
Poprzednik
Następca Bolesław I Wysoki
Urząd
Urząd Biskup wrocławski
Okres panowania 1198-1201
Poprzednik Żyrosław II
Następca Cyprian
Urząd

Jarosław Opolski − syn Bolesława I Wysokiego oraz ruskiej księżniczki Zwinisławy, książę opolski, biskup wrocławski.

Biografia Edytuj

Urodził się między 1143 a 1160 rokiem, zmarł 22 marca 1201 roku. Wczesne życie spędził na niemieckim dworze Fryderyka Barbarossy. W 1163 roku wraz z ojcem i stryjem powrócił na Śląsk.

W 1172 roku razem ze stryjem, Mieszkiem Plątonogim wywołał bunt przeciwko swojemu ojcu. Jarosław był zirytowany, że po śmierci matki, ojciec ożenił się z niemiecką hrabianką Krystyną, która widocznie faworyzowała ich dzieci. Mieszko natomiast nie uznawał samodzielnych rządów brata. Jarosław i Mieszko osiągnęli swój cel - Bolesław udał się na krótkie wygnanie, staraniem Kazimierza Sprawiedliwego, księcia krakowskiego, powrócił na tron w 1173, ale musiał oddać Mieszku Racibórz za to Jarosław został władcą księstwa opolskiego.

W 1195 roku Jarosław wsparł militarnie Mieszka III Starego w bitwie nad Mozgawą. W 1198 roku Jarosław został biskupem wrocławskim i został na tym stanowisku aż do śmierć 22 marca 1201 roku. Jego spadkobiercą został ojciec, ten jednak umarł kilka miesięcy później. Następnie na krótko Opole zajął Henryk I Brodaty, potem już na dłużej Mieszko I Plątonogi.