FANDOM

Joseph Stalin and Nikita Khrushchev, 1936

Józef Stalin i Nikita Chruszczow w 1936 roku.

Józef Stalin (właśc. Józef Wissarionowicz Dżugaszwili) (1878-1953 [1]) — przywódca Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich. Władzę przejął po śmierci Włodzimierza Lenina, jednak początkowo musiał o nią walczyć z Lwem Trockim.

Przeciwników politycznych usunął od władzy. Rozpoczął on nagonkę na wrogów komunizmu oraz na komunistów, którzy inaczej widzieli idee komunizmu. Cała inteligencja musiała podporządkować się propagandzie. Wszelkie religie zostały zakazane. Dodatkowo obywatele zostawali poddani wszelkiej kontroli. W ten sposób ZSRR stał się państwem totalitarnym.

Wszelcy wrogowie komunizmu trafiali do łagrów. Znajdowały się one przede wszystkim na Syberii. Ze względu na bardzo ciężką pracę, głód oraz niskie temperatury, ogromna liczba mieszkańców umierała.

Stalin rozpoczął zabieranie majątku prywatnego na rzecz państwa. Liczne ziemie połączono w duże gospodarstwa nazywane kołchozami. Później okazało się, że kołchozy wytwarzały o wiele mniej żywności niż prywatne gospodarstwa. To spowodowało śmierć kilku milionów ludzi (głównie na Ukrainie).

Wobec mniejszości narodowych stosowano obowiązkową rusyfikację. W 1940 roku podczas II wojny światowej podbił Litwę, Łotwę i Estonię.

Wyjawienie prawdy Edytuj

Prawdę o zbrodniach Józefa Stalina ogłosił Nikita Chruszczow 25 lutego 1956 roku.

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki