FANDOM

Żołnierz
Józef Dowbor-Muśnicki

Lusowo cemetery (Jozef Dowbor Musnicki).JPG
Stopień Generał
Imię i nazwisko Józef Dowbor-Muśnicki
Data i miejsce urodzenia 25 października 1867 w Garbowie
Data i miejsce śmierci 26 października 1937 w Batorowie
Lata służby 1884-1920
Siły zbrojne Armia Imperium Rosyjskiego
Wojsko Polskie
Wojny i bitwy wojna rosyjsko-japońska
I wojna światowa
wojna domowa w Rosji
powstanie wielkopolskie

Józef Dowbor-Muśnicki (ur. 25 października 1867 w Garbowie, zm. 26 października 1937 w Batorowie) – polski żołnierz, generał.

Lata młodzieńcze Edytuj

Urodził się w Garbowie koło Sandomierza. W wieku 14 lat został adeptem szkoły kadetów im. Mikołaja I w Petersburgu. Kontynuował naukę w Konstantynowskiej Szkole Wojskowej. W tym samym miejscu zdawał egzamin. Musiał zmienić wyzwanie, ponieważ wykładowcy nie byli specjalnie zachwycenii wiarą katolicką. Przez to zmienił wiarę na kalwinizm.

I wojna światowa Edytuj

W I wojnie światowej walczył w armii rosyjskiej. Dowodził dywizję oraz korpusem armijnym. W sierpniu 1917 został dowódzcą I Korpusu Polskiego w Rosji. Korpus ten brał udział w wojnie domowej, która trwała w latach 1917-1921.Za zasługi został odznacziny kilkoma orderami: Imperium Rosyjskiego, a także orderami angielskim oraz chińskim. Dowbor-Muśnicki miał jednak pewien problem. Mianowicie nie posiadał wyższej kadry oficerskiej, która mogła zaatakować Niemcy. Komisariat NRL zdecydował powierzyć dowództwo Stanisławowi Taczakowi, który został awansowany na stopień majora. Jego komendatura była tylko i wyłącznie do czasu przybycia innego oficera, który był wyższy stopniem. W Warszawie, 8 stycznia 1919 Komisariat NRL przeprowadził rozmowę z Muśnickim. Przejął dowódctwo osiem dni później. Przeprowadził reorganizacje wszystkich oddziałów powstańczych, wprowadził też dyscyplinę, zmienił zasady poboru do oddziałów oraz stworzył Armię Wielkopolską, która posiadała w swoich szeregach ok. 10 tys. żołniezry. Pięć lat później Józef Dowbor-Muśnicki przeszedł w stan spoczynku.

Śmierć Edytuj

Zmarł w Batorowie 26 października 1937, lecz po dziś dzień spoczywa na cmentarzu parafialnym w Lusowie. Przy dolnej części nagrobka stoją dwie urny, w których spoczywają prochy dwóch córek generała - Janiny Lewandowskiej i Janiny Lewandowdkiej..

OdznaczeniaEdytuj

  • Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski
  • Order Wojenny św. Jerzego IV Klasy (Rosja)
  • Order św. Włodzimierza III Klasy (Rosja)
  • Order św. Włodzimierza z Mieczami IV Klasy (Rosja)
  • Order św. Anny z Mieczami II Klasy (Rosja)
  • Order św. Anny z Mieczami III Klasy (Rosja)
  • Order św. Anny z Mieczami IV Klasy (Rosja)
  • Order św. Stanisława z Mieczami II Klasy (Rosja)
  • Order św. Stanisława z Mieczami III Klasy (Rosja)
  • Order Łaźni (Anglia)
  • Komandor Orderu Korony Włoch
  • Krzyż Wolności (Estonia)
  • Allief Victory Medal

Źródła Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki