Fandom

HistorioPedia

Izabela I

1263strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Postać
Izabela I Kastylijska

250px
Dane
Imię i nazwisko Izabela de Trastámara
Data i miejsce urodzenia 22 kwietnia 1451, Madrigal de las Altas Torres
Data i miejsce śmierci 26 listopada 1504, Medina del Campo
Dynastia de Trastámara
Tytuły Królowa Kastylii i Leónu, Aragonii, Nawarry, Granady, Sardynii i Sycylii
Rodzice Jan II Kastylijski, Izabela Portugalska
Małżonek Ferdynand II Aragoński
Potomstwo Izabela z Asturii, Jan z Asturii, Joanna Szalona, Maria Aragońska, Katarzyna Aragońska
Urzędy piastowane
Urząd
Okres panowania 1479 - 1504
Następca Joanna Szalona, Filip Piękny
Urząd
Izabela I Kastylijska - królowa zjednoczonej Kastylii i Aragonii w latach 1479 - 1504. Ur. 22 kwietnia 1451 r. w Madrigal de las Altas Torres niedaleko Salamanki, zm. 26 listopada 1504 r. w Medina del Campo obok Valladolid.

Biografia Edytuj

Dzieciństwo Edytuj

Izabela była najstarszym dzieckiem Jana II Kastylijskiego i Izabeli Avis. Posiadała jednak przyrodniego brata księcia Asturii Henryka, który w 1454 r. objął tron królestwa. W 1453 r. urodził się młodszy brat Alfons, który teoretycznie pozbawił Izabeli przyszłego przejęcia tronu w przypadku bezdzietności Henryka IV.

Izabela i jej rodzina żyli w skromnych warunkach w Arévalo. Podjęła się tam edukacji przyszłej królowej, ale popadła w depresję.

Wojna o sukcesję Edytuj

Rządy starszego brata Izabeli, Henryka IV Bezsilnego, był niepopularne. Na domiar złego, gdy jego druga żona urodziła córkę, większość szlachty nie zgodziła się na jej następstwo i zmusili do oddania po śmierci tronu młodszemu bratu Alfonsowi.

Król, utrzymując swoją córkę przy następstwie, spowodował otwartą rewoltę możnowładców. W 1465 r. detronizowali Henryka IV i uznali 12-letniego Alfona jako władcę. 3 lata później jednak zmarł i ci walczyli od tego momentu o przejęcie tronu dla Izabeli.

Młodsza siostra króla jednak nie miała w planach z nim walczyć i zawarła z nim pakt, zwanym paktem z Guisando (1468 r.): Henryk uznał Izabelę za jedyną spadkobierczynię tronu i zgodził się nie narzucić jej małżonka, ale ustalić go wspólnie. Izabela uznała jego królewską władzę, uspokajając sytuację w państwie.

W chwili śmierci Henryka w 1474 r., Joanna miała 13 lat. Na skutek złamanego traktatu z Guisando małżeństwem Izabeli z Ferdynandem, córka Henryka miała objąć tron. Stronnictwo popierające Joannę w Kastylii było niewielkie, ale posiadało wsparcie ze strony Portugalii, gdyż miała oddać rękę królowi Alfonsowi V.

Izabela nie próżnowała - krótko po śmierci brata, obawiając się rywalki, w Segowii się koronowała.

Wojna o sukcesję Kastylii wybuchła w 1475 r., gdy król Portugalii ożenił się z Joanną, wypowiadając wojnę. Ludwik XI ze strony Francji wspierał wschodnich sąsiadów Hiszpanii. Konflikt był wyrównany, ale nieustępliwa Izabela wzięła pożyczkę od Kościoła, przechylając szalę zwycięstwa na swoją stronę. Decydującym starciem była bitwa pod Torro, gdzie 1 marca 1476 r. armia kastylijska pokonała wojsko portugalskie, uniemożliwiając wrogom inwazji wgłąb kraju.

Traktat pokojowy kończący cały konflikt podpisano 4 września 1479 r. król Portugalii uznał Izabelę za prawowitą władczynię Kastylii, Joanna zrzekła się pretensji do tronu Toledo. Izabela jednak w zamian uznała supremację Portugalii na Atlantyku i oddała im wyłączne prawo do eksploracji i kolonizacji zachodnich wybrzeży Afryki.

Reformy Edytuj

Anarchia feudalna i małe wpływy korony trwały w Kastylii od dłuższego czasu. Szczególne kłopoty sprawiały rody walczące na północy w Galicji i w Andaluzji.

Unia z Aragonią Edytuj

Po podpisaniu traktatu z Guisando Izabela odmawiała przyjąć kandydatów proponowanych przez jej brata Henryka IV. Ta natomiast prowadziła tajne rokowania z dworem aragońskim. W końcu, 14 października 1469 r., wyszła za następcę tronu aragońskiego, Ferdynanda.

Ślub odbył się bez wiedzy i zgody Henryka IV, więc ten unieważnił postanowienia paktu i uznał swoją córkę za następczynię.

Po udanej wojnie o sukcesję hiszpańską, Izabela i Ferdynand zasiedli wspólnie na tronie Kastylii (1474 r.) i po śmierci ojca Ferdynanda Aragonii i jej posiadłościami śródziemnomorskimi (1479 r.).

Podbój Granady Edytuj

Ostatnim bastionem muzułmańskim na płw. Iberyjskim był Emirat Grenady. Stanowił on niewygodną pozycję dla Królów Katolickich, gdyż na granicy były wyniszczone lokalnymi konfliktami granicznymi żyzne pola Andaluzji. Wojna wybuchła w lutym 1482 r.. Pretekstem Izabeli było zdobycie Zahary przez Granadyjczyków w grudniu poprzedniego roku. Nowością było wykorzystanie artylerii oblężniczej na dużą skalę, choć pozostała strategia wojenna pozostała średniowieczna.

W 1491 r. armia hiszpańska spotkała bardzo silnie ufortyfikowane miasto Granady, co wykluczało szturm. Rozpoczęto blokadę; przepełniona uchodźcami Granada cierpiała głód, przez co ostatni Emir Muhammad XII rozpoczął prowadzić tajne rokowania, które pozwoliłyby honorowo zakończyć wojnę.

Dokładnie 2 stycznia 1492 r. emir otworzył bramę Alhambry wprowadzając parę królewską do skapitulowanego miasta. Postanowienia miały być łaskawe (m.in. możliwość swobodnego wyznawania Islamu lub emigrację ze swoim dobytkiem), choć nie zostały dotrzymane, czego przykładem jest Edykt z Alhambry.

Kolumb Edytuj

W kulturze Edytuj

Izabela I została przedstawiona w filmie 1492: Wyprawa do Raju przez Sigourney Weaver.

Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki