FANDOM

Państwo historyczne
Imperium Osmańskie

Osmanli-nisani
Ottoman flag
Osmańskie Imperium Terytorium-2012-01-01
Imperium Osmańskie u szczytu potęgi w 1683 roku n.e
Typ monarchia absolutna
Stolica Stambuł (od 1453)
Rodzaj rządów sułtanat
Powstanie Uniezależnienie się Osmana I od Sułtanatu Rumu w 1299 roku n.e
Upadek Obalenie sułtanatu przez rewolucjonistów w 1923 roku n.e
Pierwsza głowa państwa Osman I
Ostatnia głowa państwa Mehmed VI
Powierzchnia 5 200 000 km² (u szczytu potęgi)
Ludność Azja: Turcy SeldżuccyOrmianieGruziniCzerkesiKurdowiePersowieAzbekowieArabowieŻydzi

Afryka: ArabowieBerberowieKoptowie

Europa: Grecy • Serbowie • Bułgarzy • Albańczycy • Chorwaci • WołosiTatarzy • Węgrzy

Religia dominująca Sunnizm (w azjatyckiej i afrykańskiej części imperium)

Prawosławie (w europejskiej części imperium)

Poprzednik
Sułtanat Rumu Sułtanat Rumu

Sułtanat Mameluków Sułtanat Mameluków

Cesarstwo Bizantyjskie Cesarstwo Bizantyjskie

Łazarzy Carat Serbii

Królestwo Bośni Królestwo Bośni

Pierwsze państwo bułgarskie Carstwo Bułgarii

Hospodarstwo Wołoskie Hospodarstwo Wołoszczyzny

Hospodarstwo Mołdawskie Hospodarstwo Mołdawii

Królestwo Węgier Królestwo Węgier

Chanat Krymski Chanat Krymski

Despotat Epiru Despotat Epiru

Despotat Morei

Księstwo Achai Księstwo Achai

Tesalia Tesalia Angelosów

Księstwo Aten Księstwo Aten

Cesarstwo Trapezontu Cesarstwo Trapezontu

Ani Królestwo Ani

Królestwo Cylijskie Królestwo Cylijskie

Gruzja Gruzja

Sukcesor Turcja Turcja

Cesarstwo Austro-Węgier Cesarstwo Austro-Węgier

Księstwo Bułgarii Księstwo Bułgarii

Królestwo Grecji Królestwo Grecji

Imperium Brytyjskie Wielka Brytania

Imperium Francuskie II Cesarstwo Francji

Imperium Osmańskie (z tur. Osmanlı İmparatorluğu) – Azjatyckie, europejskie i afrykańskie supermocarstwo istniejące w latach 1299-1923, czyli od późnego średniowiecza począwszy aż do dwudziestolecia międzywojennego skończywszy, a w szczytowym okresie zajmujące za panowania Sulejmana II Wspaniałego rozległe terytorium w skład, którego weszły ziemie w dniu dzisiejszym należące do takich współczesnych państw, jak Węgry, Mołdawia, Rumunia, Naddniestrze, Ukraina, Rosja, Gruzja, Armenia, Azerbejdżan, Chorwacja, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Albania, Grecja, Syria, Irak, Liban, Jordania, Izrael, Egipt, Arabia Saudyjska, Jemen, Algeria, Tunezja, Maroko i Libia oraz dzisiejsza Turcja zamieszkała w przeważającej części przez Turków Seldżuckich, których plemiona i bejostwa zjednoczyła rodzima dynastia Osmanów w czasach Mehmeda II Zdobywcy czyniąc z nich głównych spadkobierców potężnego imperium. Historia państwa Osmańskiego zaczyna się w momencie, gdzie kończą się dzieje ostatniego post-wielkoseldżuckiego bytu państwowego - Sułtanatu Rumu, a powodem, dla której z niewielkiego lenna większego, anatolijskiego bytu państwowego wyrósł islamski sułtanat, a późniejszy kalifat, który rozciągał się od Cieśniny Gibraltarskiej aż po Europę wschodnio-centralną była przede wszystkim kompetencja i utalentowane kolejnych sułtanów aż do czasów panowania Selima II Pijaka (ur. 1524; zm. 1574 roku n.e), a także liczna i wysokorozwinięta armia, a zwłaszcza elitarne odziały janczarów, tolerancja religijna na zdominowany przez Żydów i Chrześcijan terenach, sprzyjające warunki, jak i po prostu szczęście. Przez cały okres swego istnienia mocarstwem rządziło przeszło 37 władców korzystających z tytułu sułtana z czego pierwsza dziesiątka z Sulejmanem II i Mehmedem II Zdobywcą na czele zbudowała niebagatelną pozycje w Europie i na świecie poszerzając kraj o nowe terytoria. Po śmierci Sulejmana następuje okres przejściowy zwieńczony ważną dla dalszych losów świata porażką Turków Osmańskich w trakcie III oblężenia Wiednia. Austriacka stolica monarchii Habsburgów była oblegana już w czasach sulejmańskich, ale kolosalne zwycięstwo Ligii Świętej pod dowództwem Jana III Sobieskiego sprowadziło na kraj szereg klęsk zakończonych w 1923 obaleniem ostatniego, 37 sułtana osmańskiego - Mehmeda IV. Mimo iż niemal wszystkie nie-tureckie kraje (zwłaszcza europejskie) odnoszą się ze wstrętem do czasów panowania dynastii Osmanów na ich terytorium to one także są w pewnym stopniu, po Seldżukach, spadkobiercami jednego z największym sułtanatów w historii.

Władcy imperium Osmańskiego Edytuj

Jako lenno Sułtanatu Rumu Edytuj

Jako suwerenne bejostwo Edytuj

Jako sułtanat Edytuj

Jako sułtanat i kalifat Edytuj

Historia Edytuj

Osmanowie oddzielili się od Sułtanatu Rum w XIII wieku i utworzyli małe państwo na terenie Anatolii. Podbili jednak dużą część półwyspu, a ich prosperitę zakończył dopiero nazajd Timura Wielkiego. W 1453 roku udało im się jednak podbić Konstantynopol, stolicę cesarstwa bizantyjskiego. Do 1683 roku udało im się podbić cały Bliski Wschód, północną Afrykę (oprócz Maroka) i Bałkany. Po bitwie pod Wiedniem zaczęli się jednak cofać. W czasie I wojny światowej opowiedzieli się po stronie państw centralnych, licząc na odbudowę potęgi. Zostali jednak pokonani, a ich terytorium na mocy traktatu w Sevres podzielone pomiędzy obce państwa. Wywołało to bunt młodoturków, którzy w imię turańskiego nacjonalizmu wymordowali kilkaset tysięcy Ormian, Asyryjczyków i Greków. W 1923 roku ostatni sułtan abdykował.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki