Fandom

HistorioPedia

Imperium Mongolskie

1261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
55px-Star.png Ta strona została uznana za wzorowy artykuł.

Oznacza to, że został dopracowany w każdym szczególe i stanowi jedną z najlepszych stron na tej wiki. Dziękujemy użytkownikowi Borysk5 za trud włożony w napisane tego artykułu.

wyposażone w zapasy żywności. Marco Polo przekazuje nam informacje, że system ten był znacznie skuteczniejszy niż w Europie.

Handel Edytuj

Seidenstrasse GMT Ausschnitt Zentralasien.jpg

Środkowoazjatycki fragment jedwabnego szlaku

Imperium Mongolskie od początku wspierało handel. Czyngis Chan miał u siebie wielu zagranicznych kupców, którzy służyli jako dyplomaci, handlarze, przekazywali mu wiadomości o innych krajach. Kupcy otrzymywali żelazne listy, dzięki którym mogli bezpiecznie podróżować przez Wielki Ułus Mongolski.

Najważniejszym szlakiem handlowym Imperium był jedwabny szlak. Ciągnął się od Bizancjum i Akki, przez Persję, Bucharę i Samarkandę, pustynię Takla Makan do Chin. Dzięki jedwabnemu szlakowi w XIII wieku zaszła tzw. archaiczna globalizacja, a wiedza Europejczyków o Chinach zwiększyła się. Szlakiem tym podróżował np. Marco Polo, wysłany przez

Języki imperium Edytuj

Język mongolski Edytuj

Język mongolski jest jednym z języków z grupy ałtajskich. Nie znamy zabytków tego języka sprzed panowania Czyngis Chana. Najprawdopodobniej wywodził się on z jednego z wielu tamtejszych dialektów, najprawdopodobniej plemienia Czyngis Chana.

Język turecki Edytuj

Język turecki (języki tureckie) był w wielu rejonach imperium lingua franca. W zasadzie było wiele języków tureckich: kazachski, tatarski, ujgurski, turkmeński, kirgiski, czagatajski i wiele innych. Na przykład korespondencja chana z papieżem była w języku tureckim.

Język chiński Edytuj

Po tym jak Kubilaj Chan rozpoczął proces sinizacji imperium chiński stał się podstawowym językiem w kraju. Po chińsku pisano dokumenty, rozmawiano, tworzono inskrypcję. Przez cały okres jednak był on używany w administracji razem z mongolskim.

Język perski Edytuj

Język perski był oficjalnym językiem w południowo-zachodniej części Imperium, poza tym był on też szeroko używany w Chinach, szczególnie w środowiskach muzułmańskich. Istnieją przesłanki, że w czasie pobytu Marco Polo w Chinach obracał sę on właśnie w środowiskach mówiących tym językiem.

Historiografia Imperium Mongolskiego Edytuj

Istnieją dwie najważniejsze kroniki Mongołów:

Tajna historia Mongołów Edytuj

Tajna historia Mongołów została wydana około 1240 roku i była zapisana alfabetem ujgurskim. Powstałą ona najprawdopodobniej na dworze jakiegoś arystokraty mongolskiego, widać w niej silne wpływy stronnictwa staromongolskiego. Po upadku dynastii Yuan w 1368 roku została przetłumaczona na chiński, w takiej też formie przetrwała do dziś. Zawiera ona historię Mongołów od czasów najdawniejszych, wiele tekstów poetyckich oraz dialogów.

Tarich-e mobarak-e Ghazani Edytuj

Autorem Tarich-e mobarak-e Ghazani był Raszid ad-Din, perski historyk, uważany za jednego z najlepszych w tym kraju dziejopisarzy. Na przełomie XIII i XIV wieku zlecił mu jej napisanie Mahmud Ghazan, tak by zawierała historię imperium od czasów Czyngis-Chana. Zebrał on fragmenty pochodzące od różnych autorów, korzystał z tradycji ustnej, kronik mongolskich oraz chrześcijańskich. Potem zostało ono poszerzone. Kronika był stronnicza, gdyż faworyzowała przodków panującego ówcześnie władcy, krytykuje ją m.in. Lew Gumilow.

Ciekawostki: Edytuj

  • Imperium mongolskie było największym państwem w dziejach świata, nie licząc brytyjskiego;
  • wśród oddziałów oblężniczych popularne były Hui-Hui Pao, co oznacza muzułmańską katapultę;
  • pomimo strachu jaki Mongołowie wywoływali w Europie, Europejczycy starali się utrzymywać z nimi przyjazne stosunku, gdyż stanowili oni przeciwwagę dla muzułmanów. Mongołowie pomagali Europejczykom w utrzymaniu władzy w Ziemi Świętej, a Europejczycy wysyłali poselstwa do Karakorum (np. Benedykt Polak);
  • podczas oblężenia Pekinu Mongołowie używali jedwabnych ubrań jako pancerzy przeciwko strzałom.
  • szacuje się, że podboje mongolskie pochłonęły łącznie od 40 do 70 milionów ofiar od 1206 do 1324 roku. Plasuje je to na drugim miejscu (po II wojnie światowej) pod względem liczby ofiar.

Przypisy

Bibliografia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki