FANDOM

Ibrahim I (ur. 5 listopada 1615 - zm. 12 sierpnia 1648) – sułtan z dynastii Osmanów od 1640 r. do śmierci, syn Ahmeda I i Kösem, brat Osmana II i Murada IV, ojciec Mehmeda IV, Sulejmana II i Ahmeda II.

Życiorys Edytuj

W krwawych pałacowych rozgrywkach Ibrahim I zdołał przeżyć dzięki temu, iż uważany był za człowieka niegroźnego pod względem politycznym, zaś kiedy w końcu Murad IV wydał wyrok śmierci na niego, zmarł przed jego wykonaniem, co sprawiło, że Ibrahim zachował życie i mógł objąć tron po znienawidzonym przez siebie bracie.

Brak zdolności politycznych nowego sułtana doprowadził do utraty w 1646 Tenedosu po tym, jak sam wszczął wojnę z Wenecją o Kretę. Charakteryzowała go natomiast wysoka skłonność do okrucieństwa i wyuzdania seksualnego. Według relacji jednego z kronikarzy[1] dopuszczał się gwałtów na dziewicach sprowadzanych z jego rozkazu do pałacowego ogrodu, po czym na skutek zakochania się w "Kostce Cukru" (nazywanej tak przez niego korpulentnej kochance) kazał wymordować liczący 280 kobiet harem w celu uśmierzenia zazdrości swej konkubiny. Związane w worku ofiary utopiono w rzece.

Brutalność i niezrównoważenie psychiczne Ibrahima I przyczyniły się do jego obalenia, gdy jedyna ocalała z pogromu nałożnica zrelacjonowała występek władcy tureckiemu ludowi. Utraciwszy władzę, Ibrahim I został zamknięty w klatce, a następnie zgładzony poprzez tradycyjne wówczas uduszenie cięciwą z łuku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki