Fandom

HistorioPedia

Hoplita

1265stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Hoplita − w starożytnej Grecji ciężkozbrojny piechur, którego podstawowym uzbrojeniem były włócznia (ok. 2,5 metra długości), szeroki, krótki miecz z brązu oraz okrągła tarcza hoplon. Przed odniesieniem ran chroniły go hełm, pancerz oraz nagolenniki.

Spartanie-tylko oni mieli zawodowe wojsko.Ich królowie nie byli żołnierzami,pierwsi synowie króla nie przechodzili przez agoge. Pierwszym królem który przeszedł agoge był Leonidas I,króry zginą bohaterstwo w bitwie pod Termopile.Spartanie jako jedyni mogli mieć długie włosy i brody reszta greków w wojsku musiała być łysa i gładka.

Inne polis-U reszty greków armie tworzyło pospolite ruszenie składające się ze zwykłych prostych rolników.Mimo że byli rolnikami i tak musieli być łysi i gładcy w razie zagrorzenia.

Leonidas I- Od 488 r.p.n.e król Sparty.Przeszedł do legendy,gdy w bitwie pod Termopilami poprowadził do boju grupę około 6000 Greków przeciwko armiom Kserksesa I,liczącym prawie 210 000 żołnierzy. Poniósł śmierć, lecz jego poświęcenie i bohaterstwo pozwoliło pokonać Grekom Persów pod Salaminą.

ŹródłaEdytuj

  • Vademecum historia dla gimnazjum.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki