FANDOM

HippolytusStatue.JPG

Hipolit Rzymski.

Święty Hipolit Rzymski (ur. ok. 170, zm. w 235 na Sardynii) − pisarz wczesnochrześcijański, Ojciec Kościoła i pierwszy w historii chrześcijaństwa antypapież panujący w latach 217-235.

Biografia Edytuj

Hipolit Rzymski urodził się przed 170 rokiem na terenie Azji Mniejszej. Jednak niektóre źródła wskazują Palestynę jako miejsce urodzenia tego świętego. Według świętego Focjusza Hipolit był uczniem Ireneusza z Lyonu. Święcenia kapłańskie otrzymał za pontyfikatu Wiktora I. Hipolit należał do stronnictwa rygorystów w Kościele, dlatego wchodził w konflikty z Zefirynem i Kalikstem I. Sprzeciwiał się nauce pierwszego z nich, a drugiego oskarżał o sprzyjanie heretykom. Po wybraniu Kaliksta na biskupa Rzymu Hipolit pozwolił się ogłosić antypapieżem. Był to rodzaj schizmy. Siedzibą antypapieża stało się miasto Portus. W czasie swojego pontyfikatu Hipolit Rzymski kontynuował krytykę wobec kolejnych papieży.

Za panowania cesarza Maksymina Traka antypapież Hipolit i właściwy papież Poncjan zostali zesłani na Sardynię, gdzie obaj pojednali się i zginęli śmiercią męczeńską. "Martyrologium Rzymskie" podaję opis jego śmierci. Według tej księgi: po różnych torturach przywiązano [Hipolita] za nogi do szyi dzikich koni, które wlokły go po ostach i cierniach, dopóki poszarpany na całym ciele nie wyzionął ducha. W tym samym dniu poniosła śmierć męczeńską jego mamka, błogosławiona Konkordia, która jeszcze przed nim ubiczowana ołowianymi knutami odeszła do Pana. Dziewiętnastu zaś innych z domu Hipolita ścięto mieczem za bramą Tyburtyńską i pogrzebano wszystkich razem na polu Werańskim. Ciała obu zesłańców zostały przywiezione do Rzymu prawdopodobnie w 236 roku. Kościół katolicki wspomina świętego Hipolita Rzymskiego 13 sierpnia.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki