FANDOM

Henryk Rossman

Henryk Rossman

Henryk Rossman (ur. 24 grudnia 1896 w Warszawie, zm. 23 lutego 1937) – adwokat, radca prawny, narodowy działacz polityczny współtwórca Obozu Narodowo-Radykalnego ABC. Więzień Berezy Kartuskiej. Jeden z głównych ideologów obozu narodowego.

Biografia Edytuj

Już w szkole średniej i na studiach należał do organizacji narodowych. W 1918 roku wstąpił do artylerii, gdzie walczył całą wojnę. Po jej zakończeniu powrócił do przerwanych studiów prawniczych. W roku 1922, Henryk Rossman został członkiem Rady Naczelnej Młodzieży Wszechpolskiej. Zyskał tam opinię dobrego organizatora. Później został osobistym sekretarzem Romana Dmowskiego Należał też do Straży Narodowej, Obozu Wielkiej Polski (gdzie był Oboźnym na dzielnicę Warszawską) i Stronnictwa Narodowego. Ze względu na zajmowane stanowisko radcy Banku Amerykańskiego, nie podpisał „Deklaracji ONR”. 7 lipca 1934 roku Henryk Rossmann został aresztowany i wraz z kilkudziesięcioma działaczami narodowymi osadzony w Berezie Kartuskiej, gdzie był często bity. Zwolniono go we wrześniu tego roku. W 1936 zdiagnozowano u niego chorobę serca. Zmarł jednak na uremię (chorobę nerek).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki