FANDOM

Hajrraddin Barbarossa (ur. 1478, zm. 1546) – osmański admirał, turecki kaper. Najsłynniejszy pirat jaki kiedykolwiek
Barbarossa Hayreddin Pasha
grasował na Morzu Śródziemnym.

BiografiaEdytuj

Urodził się w 1478 roku w Egipcie. W 1504 rokuw Midilli. Po śmierci brata zamordowanego przez Hiszpanów, Hajraddin wyjechał razem z innym bratem na wyspę Dżerba. Zamierzał on zemścić się na Hiszpanach za zabójstwo brata. W 1517 roku razem z piratami berbysjkmi zdobył wiele hiszpańskich posiadłości.

W 1518 roku, Barbarossa zaproponował swe usługi osmańskiemu sułtanowi - Selimowi I Groźnemu. Sułtan spierał go podczas walk z Hiszpanami.

W 1519 zdobył pod władanie Algierię i został jej władcą. Utworzył tam swoją siedzibę.

W 1532 roku zaatakował Maltę. W 1533 zdobył Koron i Patras (tereny dzisiejszej Grecji). Zdobył też Tunis.

W 1538 roku Barbarossa stanął przeciwko Wenecji, Hiszpanii, Genuą i zakonem Joanitów, kierowanych przez Andrea Dorię. Osmanowie pokonali ich podczas Bitwy morskiej pod Prevezą. Zwycięstwo to pozwoliło Osmanom na panowanie na całym Morzu Śródziemnym.

Zawarł sojusz z Francją, gdzie wspólnie z nią w latach 1542-1544 walczył przeciwko Hiszpanii. Po wojnie z Hiszpanami, zakończył karierę i zamieszkał w Konstantynopolu, gdzie zmarł w 1546 roku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki