FANDOM

Grzymisława z synem.JPG

Grzymisława z Bolesławem więziona przez Konrada, Jan Matejko

Grzymisława − żona Leszka Białego, najprawdopodobniej córka Jarosława Włodzimierzowica, księżniczka ruska z dynastii Rurykowiczów. Urodziła się zapewne 8 września 1189, a zmarła 8 listopada 1258.

BiografiaEdytuj

W 1227 roku na zjeździe w Gąsawie zginął mąż Grzymisławy, Leszek Biały. Miała z nim dwójkę dzieci: Bolesława i Salomeę. Grzymisława objęła rządy regencyjne w Krakowie, które potem oddała Władysławowi III Laskonogiemu. Nie chciała oddać księstwa Konradowi mazowieckiemu. Potem objęła rządy w Sandomierzu. W 1233 roku została porwana razem z synem Bolesławem przez Konrada, ale udaną ucieczkę przeprowadził Klemens z Ruszczy. Papież Grzegorz IX wydał bullę nakazującą ochronę Grzymisławy i Bolesława w tym samym roku.

Za panowania Henryka Brodatego przebywała w Skale, w 1241 roku przebywała na Węgrzech. W 1243 jej syn objął władzę w Krakowie, a Grzymisława go w rządach wspomagała pełniąc ważną rolę w polityce i fundując wiele kościołów. Zmarła w 1258 roku, pochowano ją w klasztorze klarysek w Zawichoście.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki