FANDOM

Postać
Gertruda

Christ irina, Egbert Psalter.jpg
Dane
Imię i nazwisko Gertruda
Data i miejsce urodzenia ok. 1025
Data i miejsce śmierci 4 stycznia 1108
Dynastia Piastowie
Tytuły Wielka księżna kijowska 1054 - 1078
Rodzice Mieszko II Lambert
Rycheza Lotaryńska
Potomstwo Mścisław

Jaropełk
Światopełk II

Urzędy piastowane
Urząd
Okres panowania Wielka księżna kijowska: od 1054

do 1078

Urząd

Getruda − córka Mieszka II Lamberta z dynastii Piastów oraz Rychezy Lotaryńskiej. Zapisała się w historii jako najdawniejszy polski pisarz znany z imienia.

Urodziła się ok. 1025 roku. Najprawdopodobniej wyjechała z matką z Polski w 1031 roku, kiedy Mieszko II uległ zmasowanemu ataku z dwóch stron. Rycheza osiadła w rodzinnym mieście, Kolonii, w której Gertruda uczyła się w jednym z tamtejszych klasztorów. Wróciła do Polski, kiedy Kazimierz I Odnowiciel utrwalił swoją władzę. Z powodu chęci umocnienia sojuszu polsko-ruskiego Gertruda między 1043 a 1044 rokiem została wydana za Izjasława I, syna Jarosława Mądrego z dynastii Rurykowiczów. W 1054 roku po śmierci Jarosława, Izjasław został wielkim księciem kijowskim, a Gertruda co za tym idzie wielką księżną. Izjasław panował z przerwami związanymi z bratobójczymi walkami (w które mieszał się polski król, Bolesław II Śmiały) do 1078 roku. Po śmierci męża w 1078 roku Gertruda znajdowała się na dworze Jaropełka Piotra. W 1084 roku stała się zakładniczką Włodzimierza II Monomacha, który opanował Łuck.

Podczas pobytu w Polsce w 1068 roku do Gertrudy trafił Kodeks Gertrudy. Sama wielka księżna dopisała do niego kalendarz, miniatury w stylu bizantyjsko-ruskim oraz modlitwy.

Gertruda zmarła 4 stycznia 1108 roku. Dożyła bardzo sędziwego wieku jak na tamte czasy. Przeżyła zarówna swojego brata, Kazimierza I Odnowiciela jak i dwóch bratanków: Bolesława II Śmiałego oraz Władysława I Hermana.

Dzieci Gertrudy i IzjasławaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki