FANDOM

Polityk
Georges Danton

Georges Danton.jpg
Data i miejsce urodzenia 26 października 1759, Arcis-sur-Aube
Data i miejsce śmierci 5 kwietnia 1794, Paryż
Zawód Adwokat, polityk
Przynależność polityczna Kordelierzy
Narodowość francuska
Georges Jacques Danton (ur. 26 października 1759 roku w Arcis-sur-Aube, zm. 5 kwietnia 1794 roku w Paryżu) – francuski adwokat, polityk, mówca, członek Konwentu Narodowego i Komuny Paryskiej, jeden z głównych organizatorów rewolucji francuskiej i przywódca klubu kordelierów.

Biografia Edytuj

Młodość Edytuj

Jak był mały został kilka razy kopnięty przez rozjuszonego byka, co zdeformowało mu twarz. Już od najmłodszych lat chciał być obecny przy najważniejszych wydarzeniach historycznych. W wieku 15 lat odbył więc pieszą wędrówkę na koronajcę króla Ludwika XVI.

Ukończył prawo na Sorbonie. Następnie ożenił się z córką właściciela najpopularniejszej kawiarni wsród paryskiej adwokatury. Później za pieniądze teścia otworzył własne biuro adwokackie.

Rewolucja Edytuj

Danton mocno zaanagażował się w rewolucję francuską, czym zyskał sobie zaufanie jakobinów. Popularność przyniosły mu jego wypowiedzi w Zgromadzeniu Narodowym, w których potępiał niesprawiedliwość i korupcję mimo, że sam był bardzo skorumpowanym politykiem.

W 1792 roku Danton dostał się na sam szczyt władzy we Francji. Latem i jesienią tegoż roku był w Tymczasowej Radzie Wykonawczej faktycznym szefem rządu. Później, kiedy zasiadał w Konwencie Narodowym stanął po stronie Góry i razem z innymi jej działaczami głosował za karą śmierci dla króla Ludwika XVI.

W 1793 roku przez jakiś czas kierował Komitetem Ocalenia Publicznego. Starał się zakończyć wojnę Francji z Koalicją zawierając odrębne traktaty pokojowe. Był zwolennikiem porozumienia z żyrondystami. Jako inicjator powstania Trybunału Rewolucyjnego zwalczał wszelką napotkaną kontrrewolucję. Atakował jednak jakobinów z Maksymilianem Robespierrem na czele za ich politykę terroru.

Później Danton został przywódcą klubu kordelierów. Porzucił jednak klubowy, radykalny program i założył własną frakcę dantonistów.

W konflikcie między radykalnymi jakobinami i kordelierami a umiarkowanymi żyrondystami odegrał dość dwuznaczną rolę. Mimo że jest uważany obok Robespierra i Marata za czołowego przywódcę radykałów, to jednak do końca dążył do porozumienia między obydwiema grupami.

Śmierć Edytuj

W czasach jakobińskiego terroru Danton został oskarżony o spisek przeciwko rządowi i zdradę kraju. Aresztowano go w marcu 1794 roku. Następnie postawiono przed Trybunałem Rewolucyjnym. Mimo dobrej obrony został skazany na śmierć i zgilotynowany. Tuż przed śmiercią miał powiedzieć do kata Tylko nie zapomnij im pokazać mojej głowy. Warta jest tego.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki