FANDOM

Wydałem mnóstwo pieniędzy na pijaństwo, dziewczyny i szybkie samochody, a resztę roztrwoniłem.

— Jedne z ostatnich słów George'a Besta

Postać
George Best

George Best.jpg
Dane
Imię i nazwisko George Best
Data i miejsce urodzenia 22 maja 1946
Belfast, Irlandia Północna
Data i miejsce śmierci 25 listopada 2005
Londyn, Anglia
Narodowość Irlandczyk
Rola Pomocnik
Kluby Manchester United F.C. (1963-1974)
Stockport County F.C. (1975)
Cork Celtic F.C. (1975)
Los Angeles Aztecs (1976)
Fulham F.C. (1976-1977)
Los Angeles Aztecs (1977)
Fulham F.C. (1977)
Los Angeles Aztecs (1978)
Fort Lauderdale Strikers (1978-1979)
Hibernian F.C. (1979-1980)
San Jose Earthquakes (1980)
Hibernian F.C. (1980)
San Jose Earthquakes (1981)
Sea Bee (1982)
Hong Kong Rangers (1982)
AFC Bournemouth (1983)
Brisbane Lions (1983)
Tobermore (1984)
Reprezentacja Irlandia Północna (1964-1978)
Trofea 2x Mistrzostwo Ligi
Puchar Ligi Mistrzów
Złota Piłka dla najlepszego piłkarza sezonu 1967/1968 w Europie
George Best (1946-2005) − irlandzki pomocnik, jeden z najlepszych piłkarzy klubu Manchester United F.C., który powszechnie uznawany jest za jednego z najwybitniejszych zawodników wszechświata.

Biografia Edytuj

George urodził się w 1964 roku w Castlereagh, wschodniej części miasta Belfaast. W wieku 15 lat razem z przyjacielem Ericem McMordie'em pojechał do Manchesteru, by wybrać się na Old Trafford, stadion tamtejszego legendarnego klubu, którego piłkarzem stał się dwa lata później, a grał w nim przez jedenaście lat, tworząc swoją legendę. W 1968 roku otrzymał Złotą Piłkę dla najlepszego piłkarza grającego w Europie. W 1974 roku odszedł z Manchesteru i według własnego kaprysu ciągle zmieniał kluby, czasem do niektórych wracając. W międzyczasie George uzależnił się od alkoholu i narkotyków. Karierę piłkarską zakończył po tym, jak został aresztowany za prowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu. W listopadzie 2004 roku planował on zacząć swoją trenerską karierę, trenując młodzików w klubie Portsmouth F.C., lecz jego stan zdrowotny, wyniszczany przez lata używkami, znacznie się pogorszył i rok później z tego też powodu George Best zmarł. Na jego pogrzeb w Belfaście przyszli wszyscy mieszkańcy miasta, a irlandzki bank wydał pięciofuntowy banknot z jego wizerunkiem.

Ciekawostki Edytuj

  • W jednym z meczów o Puchar Anglii (Manchester United - Northampton), George minął z piłką ośmiu zawodników, zatrzymał się w polu karnym i czekał, aż któryś z obrońców wróci, by mógł go okiwać znowu, a publiczność krzyczała: Strzelaj, Georgie!. W tymże meczu strzelił sześć goli, a zakończył się on wynikiem 8:2.

Źródła Edytuj

  • Moja historia futbolu autorstwa Stefana Szczepłeka, wydawnictwa Rzeczpospolita.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki