Fandom

HistorioPedia

Gaja

1261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Postać
Gaja

Feuerbach Gaea.jpg
Przedstawienie Gaja
Bogowie greccy
Domena Ziemia
Wyznawcy Starożytni Greccy
Najważniejsze miejsca kultu Starożytna Grecja
Religia Politeistyczna
Rodzina
Rodzice Chaos
Małżonek Uranos
Dodatkowo posiadała:
Tartar<brPontos
Potomstwo Uranos
Tytani
Cyklopi
Erynie
Giganci
Keto
Forkys
Thaumas
Eurybia

Gaja – według wierzeń starożytnych Greków pradawna bogini, która wyłoniła się z Chaosu. Była przedstawiana jako Ziemia oraz płodnością. Zrodziła swojego męża Uranosa oraz góry. Z miłości do Eteru zrodziła morze Pontos.

Grecka Mitologia Edytuj

Pierwsza miłość Edytuj

Początkowo związała się z swoim synem Pontosem. Zrodziła z nim morskie bóstwa. Takie jak:

Uranos i obawy Edytuj

Z czasem stała się małżonką drugiego syna - Uranosa. Z tego związku pradawnych bogów narodzili się Sturęcy, Cyklopi, a na samym końcu Tytani. Bóg nieboskłonu obawiając się potęgi swego potomstwa zrzuca Sturękich i Cyklopów do Tartaru. Matka Gaja obawiając się, że Tytani podzielą ich los uknuła plan przeciw Uranosowi. Namawiała Tytanów by obalili swego ojca z tronu. Obalić niebo postanowił najmłodszy Kronos. Nie przyłączył się do niego jedynie Okeanos. Gaja wiedząc, że Kronos obali Uranosa, stworzyła sierp, którego pan Elizjum użyje by wykastrować swego ojca. Gdy nastała noc, Uranos chciał zaznać miłości z Gają. Wtedy wyskoczyli Tytani i Kronos odcina Uranoswi genitalia i rzuca za siebie. Gaja w tym czasie rodzi boginię zemsty - Erynie.

Upadek Kronosa Edytuj

Gdy syn gai - Kronons przejął władze po ojcu Uranosie, ten przepowiedział pewną przepowiednie. Mianowicie jedno z jego dzieci obali go z tronu tak jak on jego. Władca świata słysząc te przepowiednie zaczął połykać swoje dzieci. Gdy miał się narodzić Zeus, matka jego Rea prosi Uranosa i Gaje by ukryli go. Gdy przyszły pan Olimpu dorósł do odpowiedniego wieku zaczął walczyć z Tytanami. Po długiej wojnie obalił swojego ojca i strącił Tytanów do Tartaru.

Bogowie Olimpijscy i Tartar Edytuj

Gdy Gaja widziała upadek Tytanów do Tartaru przepowiedziała Zeusowi, że upadnie z tronu. Zrodziła Gigantów którzy mieli obalić boga Olimpu jednak ten plan się nie powiódł. Z czasem związała się z bóstwem Tartarem. Zrodziła mu najpotężniejszego potwora Tyfona. Po ciężkich walkach Tyfona z Zeusem, potwór został pokonany.

Źródła Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki