FANDOM

Gulfem Hatun (Sultan) (ur.1497, zm.1562) – żona sułtana Sulejmana Wspaniałego, matka księcia Murada.

BiografiaEdytuj

Gulfem urodziła się w 1497 roku, jeszcze pod imieniem Rosalina. Najprawdopodobniej była Polką, bądź Sycylijką.
Gulfem Hatun II

Selen Oztruk jako Gulfem Hatun

Nie wiadomo kiedy konkretnie przybyła do haremu, najprawdopodobniej jako niewolnica. Wiadome jest to, że w roku 1519 urodziła Sulejmanowi syna - księcia Murada. Wtedy również otrzymała imię - Gulfem, które tłumaczy się na jak róża, oraz tytuł Sułtanki. Nie była ona jednak jedyną faworytą, Sulejman do alkovy zapraszał często nałożnicę, Fulane Hatun/Sultan, oraz swoją żonę - Mahidevran Sultan. Życie Rosaliny zawaliło się w roku 1521. Wtedy jej jedyny syn zmarł na Ospę. Utraciła tytuł Sułtanki, została odsunięta od Suleimana. Miała ona jednak dobre relacje z siostrą władcy - Hatice Sultan, oraz z Aishe Hafsą Valide Sultan, dzięki czemu została w pałacu, żyjąc w dostatku. Nie próbowała zostać na nowo sułtanką, do końca życia nosiła żałobę po swoim dziecku.

Jej spokojne życie zostało zburdzone przez nią samą, gdy w 1562 roku wywołała zamach na Sułtana, w którym jednak zginęła. Do dziś nie znane są motywy jej działania.

Gulfem w kulturzeEdytuj

Gulfem Hatun

Selen Öztürk jako Gulfem Hatun

Gulfem pojawiła się w tureckim serialu "Wspaniałe Stulecie". W jej postać wcieliła się Selen Öztürk. Gulfem jest tam pokazana jako pierwsza żona Sułtana. Jej syn nie żyje już od samego początku. Najczęściej można ją zobaczyć u boku przyjaciółki, Hatice Sultan. Pełni ona rolę bohatera, który zawsze służy pomocą. Nie jest zazdrosna o Mahidevran, bądź Hurrem. Nie uczestniczy też w intrygach. Umiera w ostatnim odcinku, podczas nieudanej próby zabicia władcy.

LegendaEdytuj

Istnieje legenda, przedstawiająca śmierć Gulfem inaczej, aniżeli podaje to oficjalna wersja. Ma jednak ona wiele
Selen Ozturk as Gulfem Hatun

Gulfem (Selen Ozturk) na pogrzebie Hatice Sultan

nieścisłości.

Według owej legendy, Gulfem zapragnęła wybudować meczet na swoją cześć, nie posiadała jednak wystarczających funduszy. Pewna niewolnica obiecała pożyczyć jej pieniądze, pod jednym warunkiem. Noc którą Gulfem miała spędzić z Suleymanem, odda niewolnicy. Faworyta przyjęła jej warunki. Gdy jednak niewolnica poszła do alkovy, Sułtan dowiedział się prawdy. Nie spodobało mu się, że jego konkubina potraktowała go jako przedmiot handlowy, przez co skazał ją na śmierć ku uciesze drugiej żony.

Legenda ma wiele nieścisłości, gdyż według niej, Suleyman przyjmował Gulfem do siebie po śmierci ich syna. Jest to błąd, gdyż po porodzie, Gulfem straciła wiele krwi, stała się bezpłodna i omal nie straciła życia. Władca nie przyjmował by jej między innymi dla jej bezpieczeństwa.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki