FANDOM

Postać
Franciszek Józef I

Franz Joseph of Austria young.jpg
Franciszek Józef I
Dane
Imię i nazwisko Franciszek Józef I
Data i miejsce urodzenia 18 sierpnia 1830 Wiedeń
Data i miejsce śmierci 21 listopada 1916 Wiedeń
Dynastia Habsbursko-Lotaryńska
Rodzice Zofia Wittelsbach
Franciszek Karol Habsburg
Małżonek Elżbieta Wittelsbach
Urzędy piastowane
Urząd
Urząd Cesarz Austrii
Okres panowania od 2 grudnia 1848 do 21 listopada 1916
Poprzednik Ferdynand I Habsburg
Następca Karol I Habsburg
Urząd
Urząd Król Węgier
Okres panowania od 2 grudnia 1848 do 21 listopada 1916 (koronacja 8 czerwca 1867)
Poprzednik Ferdynand I Habsburg
Następca Karol I Habsburg
Urząd
Urząd Król Czech
Poprzednik Ferdynand I Habsburg
Następca Karol I Habsburg

Franciszek Józef Karol Habsburg (ur. 18 sierpnia 1830, zm. 21 listopada 1916) − cesarz Austrii, król Węgier. Często nazywany jest ostatnim wielkim cesarzem Europy.

Biografia Edytuj

Urodził się 18 sierpnia 1830 w pałacu Schönbrunn pod Wiedniem. Jego rodzicami byli księżniczka Bawarii Zofia Wittelsbach, a ojcem arcyksiążę austriacki Franciszek Karol Habsburg. Jako dziecko przeszedł szkolenie wojskowe. Gdy miał dziesięć lat, poznał swą małą kuzynkę Elżbietę Wittelsbach. Był trzeci w kolejce do tronu. Wychowywała go ciotka, cesarzowa Karolina Augusta.

2 grudnia 1848 zaledwie osiemnastoletni Franciszek, przebywając w Ołomuńcu, został wcześnie rano zbudzony. Powiedziano mu, że został cesarzem. Tego samego dnia w stolicy Moraw został koronowany. Już od razu rzucony został na głęboką wodę − musiał stłumić powstanie na Węgrzech. Nastolatek poprosił więc o pomoc Rosjan. Powstanie udało się szybko stłumić.

W 1853 rozpoczęto poszukiwanie żony dla młodego władcy. Jego matka wraz z siostrą ustaliły, że poślubi swa kuzynkę Helenę. Siostry księżniczki wybrały się wraz z matką na jego urodziny do Bad Ichl, gdzie miały odbyć się zaręczyny. Franciszek nie usłuchał matki i zakochał się z wzajemnością w młodszej o dwa lata od Heleny Elżbiecie.

Ślub pary odbył się 24 kwietnia 1854 w Wiedniu. Franciszek był ojcem czwórki dzieci:

  • Zofii (1855-1857)
  • Gilezli (1856-1932)
  • Rudolfa (1858-1889)
  • Marii Walerii (1868-1924)

W 1859 Franciszek wyjechał walczyć o Nizinę Padańską. Wysyłał żonie listy, w których zapewniał ją o jego miłości. Po przegranej bitwie pod Solferino powrócił do Wiednia, gdzie zastał żonę nerwową i wychudzoną. Również w 1859 mianował Polaka Agenora Gołuchowskiego ministrem spraw wewnętrznych.

We wrześniu 1880 cesarz odbył podróż do Galicji. Został owacyjnie przyjęty przez mieszkańców oraz obiecał pomóc w restauracji Zamku Królewskiego na Wawelu. Dwukrotnie przeżył załamanie psychiczne, w 1889, gdy jego jedyny syn popełnił samobójstwo, i gdy w 1898 Elżbieta zginęła z rąk anarchisty.

W czerwcu 1908 obchodził 60. rocznicę wstąpienia na tron, co świętowano bardzo uroczyście. Zjawiło się wtedy w Wiedniu z życzeniami wiele koronowanych głów z całej Europy, by wymienić tylko Edwarda VII, króla angielskiego czy wszystkich książąt niemieckich na czele z Wilhelmem II, Cesarzem Niemiec. Hołd ten znacznie umocnił prestiżowo Austro-Węgry, pogrążające się jednak coraz silniej w zależność wobec Niemiec.

Jesienią tego roku Austro-Węgry ogłosiły aneksję Bośni i Hercegowiny, co zaostrzyło sytuację na Bałkanach. Kilka lat później, 28 czerwca 1914 w Sarajewie zabity zostaje następca tronu Franciszek Ferdynand. 28 lipca Austria wypowiedziała Serbii wojnę, co w konsekwencji doprowadziło do wybuchu I wojny światowej.
Kaiser franz.jpg

Cesarz wiedział, iż wojna źle rokuje dla monarchii i starał się ją zakończyć. Zamierzał za wszelką cenę zawrzeć pokój z państwami Trójporozumienia. Jednym z ostatnich dokumentów, który podpisał, był Akt 5 listopada. Im był starszy, tym większe miał problemy z chodzeniem, pod koniec życia prawie oślepł. Długo męczył się z rożnymi chorobami, wybawieniem dla niego była śmierć wieczorem 21 listopada 1916.

Ciekawostki Edytuj

  • To on znajduje się na etykiecie wody Żywiec Zdrój.
  • Uwielbiał wszelkiego rodzaju słodycze, a także wołowinę.
  • W czasie spotkań jadał tak szybko, że często sam zjadał cały poczęstunek i mówił innym, że mogą już sobie pójść, ponieważ jedzenie zostało zjedzone.
  • Kilkukrotnie odwiedził Cieszyn.
  • Inną jego wizytą na Górnym Śląsku była wizyta w Bruntalu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki