Fandom

HistorioPedia

Fidiasz

1263strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Fidiasz (ok. 500 - 432 p.n.e.) – największy grecki rzeźbiarz okresu klasycznego, syn Charmidesa. Pochodził z Aten i uczył się rzeźbiarskiego rzemiosła w tamtejszych warsztatach (prawdopodobnie też w Argos). Ok. 20 roku życia rozpoczął pracę artystyczną i szybko zyskał uznanie. Był uczniem Hageladesa z Aten oraz Hegiasa z Argos. Kiedy władzę w Atenach przejął Perykles, poprosił Fidiasza, by został jego doradcą w sprawach artystycznych. Fidiasz słynie przede wszystkim jako twórca posągu Zeusa Olimpijskiego uznawanego za jeden z siedmiu cudów świata. Od 447 roku p.n.e na zlecenie Peryklesa kierował rzeźbiarskimi dekoracjami świątyni Ateny Partenos na Akropolu. Historycy sztuki zwracają szczególną uwagę na 160-metrowy fryz przedstawiający procesję panatejską ku czci Ateny, odznaczający się wspaniałą kompozycją i świetnie oddanym ruchem figur. Jednak Fidiasz najbardziej znany jest jako twórca monumentalnych posągów o klasycznym wdzięku - np. 12-metrowy posąg Ateny Partenos nazywany także Ateną Promachos. Ten ostatni i Zeus Olimpijski zostały wykonane w technice chryzelefantyny (chrysos - z greckiego złoto), tzn. że twarz i niezakryte części ciała pokryto kością słoniową, włosy oraz okładzinę szat - złotem. Niestety artysta został oskarżony o profanację bogini, gdyż na tarczy Ateny wyrzeźbił portret swój i Peryklesa, za co najprawdopodobniej został wygnany z Aten (drugie źródła mówią, że zmarł w więzieniu).

BibliografiaEdytuj

  • Encyklopedia Historia, Wydawnictwo Greg

Więcej z Fandomu

Losowa wiki