FANDOM

Greek Phalanx.jpg

Falanga − szyk bojowy ciężkozbrojnej piechoty w Starożytnej Grecji, a w późniejszym okresie również w Macedonii.

Falanga greckaEdytuj

Żołnierze ustawieni byli zwykle w ośmiu zwartych szeregach tak, by tarcza każdego z nich zachodziła lewą połową na tarczę sąsiada. Gdy wojownik z przodu zginął, na jego miejsce wstępował żołnierz z dalszego szeregu. Bezpośredni udział w bitwie brały tylko dwie pierwsze linie, reszta z kolei wypychała je do przodu i nie pozwalała uciec. Grecy używali włóczni, a osłonę stanowiły tarcze typu hoplon. W Sparcie, która była wzorem dla innych polis Hoplita, który wrócił bez tarczy, karany był śmiercią.

Falanga macedońskaEdytuj

Macedończycy używali dłuższych niż grecy włóczni, tak zwanych sariss. Pierwsze osiem szeregów walczyło, ustawiając włócznie poziomo, podczas gdy pozostałe trzymały włócznie pod kątem 45 stopni i ruszały nimi na boki, odbijając strzały. Hoplita macedoński był słabiej opancerzony. Macedończycy stosowali mniejsze niż grecy hełmy i tarcze (pelte), zawieszony na szyi, lecz to sprawiało, że mogli wykonywać bardziej skomplikowane manewry.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki