FANDOM

50px-Merge-arrows.svg.png Zasugerowano, aby zintegrować ten artykuł z artykułem Starożytny Egipt.
Powód:W obu artykułach omawiany jest ten sam organizm polityczny.

Epoka
Egipt Faraonów

Era Przed naszą erą
Rozpoczęcie 2900\2650 p.n.e.
Zakończenie 332 p.n.e.
Ważne wydarzenia Rozkwit kultury egipskiej
Ważne osoby Pepi II, Dżeser, , Mentuhotep, Sozetris I, Sozetris II, Achmos, Totmes I, Totmes II. Ramzes II, Aleksander I Wielki

Egipt Faraonów − okres pomiędzy 2900/2650 r.p.n.e. a ok. 332 r.p.n.e. Jest to okres, podczas którego Egiptem rządzili faraonowie.

Podział Edytuj

Główne podziały to:

  • Stare Państwo,
  • Średnie Państwo,
  • Nowe Państwo,
  • Okres Późny (Grecko-rzymski)

Każdy z następujących podziałów posiada swoje dynastię. Pomiędzy każdym z tych okresów jest Okres Przejściowy, w którym to w Egipcie panował chaos, anarchia, bezprawie lub najazdy innych państw.. Wyróżniamy 3 okresy przejściowe: Pierwszy, Drugi i Trzeci (najdłuższy).

Stare Państwo - czasy piramid Edytuj

Zobacz także: Stare Państwo.

Ten okres trwał od ok. 2650 r.p.n.e. do 2150 r.p.n.e.. Obejmował od III do VI dynastii. Znany jest m.in powstanie piramidy Faraona Dżesera, w Sakkarze, która była pierwszą Egipską piramidą (Była piramidą schodkową). Okres ten zakończył się za panowania Pepiego II, ostatniego władcy VI dynastii (Zasiadł na tronie w wieku 6 lat, rządził 94 lata). Rozpoczął się więc Pierwszy Okres Przejściowy, wtedy też zjednoczony Egipt rozpadł się na Dolny i Górny.

I Okres Przejściowy Edytuj

Zobacz także: I Okres Przejściowy.

Trwał od ok. 2150-2000 p.en.e. W tym okresie, rządziły dynastię pd VII do XI, było kilku faraonów naraz. Znaczenie władzy faraona znacznie zmalało, prowincje zaczęły walkę o władze. W tym okresie Egipt przeżywał długi i mroczne lata anarchii i zacofania. W 2040 faraon Mentuhotep II zjednoczył ponownie Egipt. Pod jego rządami I Okres Przejściowy zakończył się i rozpoczęło się Średnie Państwo.

Średnie Państwo - rozkwit Egiptu Edytuj

Zobacz także: Średnie Państwo

Ten okres trwał od ok. 2000-1650 p.n.r. i obejmował XI i XII dynastię. W tym okresie, Egipt znacznie powiększył swoje terytoria a także, rozwinął technikę nawadniania pól. Faraon Sezotris I umocnił siłę militarną Egiptu i dzięki temu, wojsko egipskie było naprawdę potężne. Wraz z tą siłą zajął kopalnię złota w Wadi Allaki w Nubii, dotarł także do trzeciej katarakty na Nilu, gdzie wzniósł kilka fortec. Sto lat później Sezotris III poprowadził cztery kampanie wojenne w Palestynie i podbił ziemię obfitujące w cenne drewno cedrowe. Od 1785 p.n.e. rozpoczął się schyłek Średniego Państwa, faraonowie nie dysponowali zbyt dużą ilością siły militarnej. Hyksosi najechali Dolny Egipt i rozpoczął się II Okres Przejściowy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki