FANDOM

Demokracja ateńska − system polityczny, który funkcjonował w starożytnych Atenach.

W VIII w. p.n.e. obalono monarchię. Za pierwszego prawodawcę Aten uznaje się Drakona, który nakazał skodyfikować prawo. Najwyższymi urzędnikami byli archonci. Było ich dziewięciu, byli wybierani przez rok, a potem do końca życia zasiadali w areopagu. Wraz z rozwojem demokracji ograniczono rolę archontów. W 594 r. p.n.e. swoją reformę przeprowadził Solon. Usankcjonowała ona podział obywateli na cztery klasy majątkowe różnicując w zależności od zamożności ich prawa i obowiązki wobec państwa. Solonowi przypisuje się także utworzenie sądu ludowego i Radę Czterystu oraz reformę miar i wag. Ograniczył też uprawnienia areopagu.

W 561 r. p.n.e. władzę w Atenach przejął tyran Pizystrat, rządził do 527 r. p.n.e., tyranię obalono w 510 r. p.n.e., za panowania synów Pizystrata.

W latach 508-507 p.n.e. archont Klejstenes wprowadził reformę, którą uznaje się za początek demokracji ateńskiej. Klejstenes wprowadził reformy administracyjne,. Najważniejszym organem stało się Zgromadzenie Ludowe, mogli w nim brać udział mężczyźni powyżej 20 lat. Prawa obywatelskie uzyskali metojkowie, czyli zamieszkujący stale polis cudzoziemcy. Rozszerzono Radę Czterystu w Radę Pięciuset. Ustanowiono też kolegium 10 strategów kierujących wojskiem, byli wybierani corocznie, ale istniała możliwość ponownego wyboru. Po reformach Klejstenesa archonci stali się urzędnikami honorowymi - każdy Ateńczyk mógł objąć to stanowisko - odbywało się losowanie. Wprowadził też ostracyzm.

ŹródłoEdytuj

  • Edyta Pustuła, Cezary Tulin, Historia, Operon 2010

Więcej z Fandomu

Losowa wiki