FANDOM

Postać
Demeter

Demeter Altemps Inv8596.jpg
Bogowie greccy
Domena urodzaj
Najważniejsze miejsca kultu Eleusis niedaleko Aten, gdzie odprawiano zakazane w 391 r. przez Teodezjusza I Wielkiego misteria eleuzyjskie na cześć Demeter
Atrybuty sierp, wieniec z kłosów, kosz owoców, pochodnia
Odpowiednik rzymski Ceres
Rodzina
Rodzice Kronos

Rea

Rodzeństwo Posejdon

Hades
Hestia
Hera
Zeus

Potomstwo Persefona (z Zeusem)

Plutos (z Jazonem)
Areion i Despoine (syn- koń i córka- człowiek z Posejdonem)

Demeter – w mitologii greckiej jedna z bogów olimpijskich, bogini rolnictwa, zboża, chleba, pożywienia. Demeter była przedstawiana jako kobieta dojrzała, często z wieńcem przenicy na głowie, trzymała pochodnię, sierp lub kosz owoców. Demeter uchodziła za córkę Kronosa i Rei. Brała udział w Tytanomachii po stronie Olimpu.

Najbardziej znany mit o związany z boginią to Demeter i Kora. Kora, córka Demeter pewnego razu zerwała niewłaściwy kwiat i została porwana przez Hadesa. Demeter była zrozpaczona utratą córki, cały świat pogrążył się w nieurodzaju, zboża umierały, hodowle wymierały. Sami bogowie prosili Demeter o zaprowadzenie dawnego urodzaju, bo przecież w ten sposób wszyscy Grecy mogli umrzeć z głodu. Demeter więc zawiązała umowę z Hadesem według, której Kora (pod nowym imieniem Persefona) 2/3 roku spędzała z matką (wiosnę i lato) i wtedy Demeter się cieszyła, świeciło słońce i były wysokie plony. Kiedy Persefona odchodziła na 1/3 roku do Hadesu nastąpiła smutna dla Demeter zima, było chłodno (bo w Grecji nawet w zimę nie ma mrozów) i następował nieurodzaj.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki