FANDOM

Izjav1

Pierwsza strona deklaracji.

Deklaracja z Korfu − deklaracja podpisana 20 lipca 1917 na wyspie Korfu przez Komitet Jugosłowiański składający się z polityków słoweńskich, chorwackich i serbskich oraz przedstawicieli Wielkiej Brytanii i Francji. Na mocy tej ugody 1 grudnia 1918 utworzono Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców. Dokument składa się z dwóch stron. Podpisy pod dokumentem złożyli przewodniczący Komitetu Ante Trumbić i premier Serbii Nikola Pašić.

Postanowienia Edytuj

Deklaracja została określona jako pierwszy krok ku budowie nowego państwa jugosłowiańskiego, które miało być monarchią konstytucyjną rządzoną przez dynastię Karadziordziewiciów jako królów Serbów, Chorwatów i Słoweńców. Nowe państwo miało mieć wspólne symbole narodowe i wojsko. W Jugosławii używana miała być zarówno cyrylica, jak i alfabet łaciński, a różne wyznania w kraju miały być wobec siebie równe. Zamierzano też jak najszybciej wprowadzić kalendarz gregoriański. W dokumencie odrzucono częściowe rozwiązywanie problemów państw południowosłowiańskich. Zaproponowano też, aby Adriatyk był wolnym morzem. Deklaracja mówiła również o równości wszystkich obywateli przyszłego państwa, którzy mieli uzyskać powszechne prawa wyborcze. Uchwalenie konstytucji miało nastąpić po zakończeniu wojny, a jej ostateczne wejście w życie miało zależeć od zgody króla. Realizacja wszystkich postanowień nastąpiła po utworzeniu tego państwa w 1918.

Źródła Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki