FANDOM

Czerwony terror – łączna nazwa działań kierowanych przez Rosję Radziecką w czasie wojny domowej w Rosji.

Przebieg Edytuj

Przyczyną czerwonego terroru był wybuch wojny domowej w Rosji. Do jego wypełniania powołano tzw. Czerezwyczaję (Czekę), jednak wielu przywódców Czerwonej Armii się do niego przyczyniło. W 1920 roku Bela Kun nakazał wymordowanie oficerów białogwardyjnych i inteligencji tatarskich. Łącznie zamordował ponad 50 tysięcy osób. W 1921 roku został pozbawiony swojego stanowiska. Tymczasem na wschodzie marszałek Tuchaczewski nakazał m.in. pacyfikację powstania tambowskiego (ok. 50 tysięcy ofiar). Wcześniej w czasie wojny polsko-bolszewickiej Siemion Budionny bezlitośnie mordował chłopów i Żydów. Czeka wieszało i wrzucało do rzeki swoich przeciwników politycznych, w pobliżu Astrachania zamordowano kilka tysięcy mieszkańców. Niektórzy przywódcy Armii Czerwonej mieli własne prywatne armie do mordowania oponentów politycznych. Jednym z bardziej spektakularnych przykładów czerwonego terroru było zamordowanie rodziny carskiej na wieść o zbliżaniu się Armii Białej w Jekaterynburgu.

Łączna liczba ofiar Edytuj

Łączną liczbę ofiar czerwonego terroru szacuje się od 140 tysięcy do 5 milionów. Najbardziej prawdopodobna wydaje się liczba 500 tysięcy.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki