FANDOM

Państwo
Czechy

Coat of arms of the Czech Republic.svg
Flag of the Czech Republic.svg
EU location CZE.svg
Terytorium Czech
Stolica Praga
Język urzędowy czeski
Ustrój polityczny demokracja parlamentarna
Typ państwa republika
Głowa państwa prezydent
Miloš Zeman
Szef rządu premier
Bohuslav Sobotka
Powierzchnia 78 866 km²
Ludność 10 512 419
Organizacje międzynarodowe ONZ
UE
NATO

Czechy (oficjalnie Republika Czeska) − jedno z śródlądowych państw, znajdujące się w Europie. Czechy graniczą z Polską, Niemcami, Austrią i Słowacją. Stolicą państwa jest Praga.

Historia Czech Edytuj

Tereny dzisiejszych Czech zostały zasiedlone przez Słowian zachodnich. W X w. powstało księstwo będące pod panowaniem Przemyślidów, a następnie Luksemburgów. W 1003 roku Czechy zajął przejściowo Bolesław Chrobry. Pierwszym królem Czech został koronowany w 1085 Wratysław II. Szczytem potęgi Czech było panowanie Karola IV w XIV wieku. W latach 1419-1436 w państwie czeskim prowadzone były wojny husyckie. Od 1471 Czechy były pod panowaniem Jagiellonów, a od 1526 pod panowaniem Habsburgów. Po nieudanym powstaniu antyhabsburskim w 1620 Czesi utracili państwowość i były stopniowo germanizowane. Po rozpadzie Austro-Węgier powstała niepodległa Czechosłowacja. Na mocy układu monachijskiego państwo to utraciło na rzecz III Rzeszy Sudety, a od 1939 było protektoratem niemieckim. Po 1945 powstała Trzecia Republika Czechosłowacka, w której w 1948 władzę przejęli komuniści. Praska wiosna 1968 doprowadziła do liberalizacji rządów komunistycznych w Czechosłowacji. Reformy zostały zaniechane po inwazji państw Układu Warszawskiego na Czechosłowacką Republikę Socjalistyczną w sierpniu 1968. W 1989 wybuchła aksamitna rewolucja, której skutkiem było obalenie władzy komunistycznej. Od 1993 Czechy istnieją jako odrębne państwo.

Nazwy Czech na przestrzeni dziejów Edytuj

Państwa Europy

Państwa niepodległe AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanKosowoLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy
Państwa nieuznawane KosowoNaddniestrze

Więcej z Fandomu

Losowa wiki