FANDOM

Państwo
Chiny

National Emblem of the People's Republic of China.svg
Flag of the People's Republic of China.svg
China administrative claimed included.svg
Stolica Pekin
Język urzędowy mandaryński
Ustrój polityczny republika ludowa
Typ państwa republika
Powierzchnia 9 596 960 km²
Ludność 1 350 695 000

Chiny lub Chińska Republika Ludowa dla odróżnienia od Republiki Chińskiej – państwo położone we wschodniej Azji, ze stolicą w Pekinie. Chiny graniczą z Indiami, Mongolią, Nepalem, Bhutanem, Koreą Północną, Rosją, Kazachstanem, Kirgistanem, Tadżykistanem, Birmą, Laosem, Wietnamem, Pakistanem oraz Afganistanem.

HistoriaEdytuj

Historia państwowości chińskiej sięga III tysiąclecia p.n.e. Przewinęło się przez nie kilka dynastii. W 256 p.n.e. jednak Chiny rozpadły się i dopiero 40 lat później zjednoczył je Qin Shi Huang. Przez lata Chinami rządziło wiele dynastii, zdarzały się rozbicia dzielnicowe. W ciągu kilku pierwszych wieków zmagali się oni z Hunami, raz zdobyli oni nawet oni ich stolicę. Dopiero później odparto ich. Kolejną silną dynastią po Qing była dynastia Han. W tym okresie Chiny w rozwoju cywilizacyjnym stały wyżej niż Europa. Chinom Europa zawdzięcza mosty linowe, kompasy, jedwab, banknoty, karty do gry, herbatę, makaron, papier, ruchomą czcionkę, czarny proch i porcelanę. W 316 Tatarzy podbili dużą część Chin. Następną wielką dynastią chińską byli Tang, którzy podbili Koreę i Turkiestan. W XIII wieku Mongołowie pod wodzą Czyngis Chana zaatakowali Chiny i zdobyli je. Powstałą wtedy mongolska Dynastia Yuan. Jednak w 1378 w wyniku Buntu Czerwonych Turbanów na tron powróciły rodzime dynastie. Później rządziła dynastia Ming, której zawdzięczamy Wielki Mur Chiński, który jednak nie powstrzymał hord Mandżurów. Mandżurzy zdobyli Chiny w 1644 i ustanowili tam własną dynastię Qing. Wtedy w Chinach rozpoczęła się też działalność misjonarzy europejskich. W XIX wieku Chiny stawały się coraz słabsze, aż w końcu po kilku wojnach (wojny opiumowe, powstanie bokserów) Chiny zostały podzielone między strefy wpływów Rosji, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec i Japonii.

W 1885 roku w Chinach wybuchło powstanie tajpingów, dążące do ustanowienia chrześcijańskiego i socjalistycznego państwa na południu. Zostało krwawo stłumione przez wojska chińskie i brytyjsko-amerykańskie. Równocześnie w kraju wybuchła klęska głodu.

Stało się to przyczyną niezadowolenia społecznego, co w 1911 roku zaskutkowało powstaniem i zniesieniem dynastii Qing. Powstała republika, jednak Chiny utraciły Mongolię, Tuwę, i Tybet. W latach 30. XX wieku w Chinach wybuchła krwawa wojna domowa, przerwana w wyniku II wojny światowej, kiedy Japończycy zajęli część Chin. Po wojnie wojna wybuchła znowu i w 1949 komuniści przejęli władzę, a rok później zajęli Tybet.

Mao tse-Tsung rozpoczął masową nacjonalizację. Aby przekształcić zacofany kraj w potęgę gospodarczą kazał chłopom przetapiać żelazo w miejscowych dymarkach. Kazał też zabrać im wszystkie metalowe rzeczy. Masowo wycinano lasy, większość gruntów przeznaczono pod uprawę. Zbiory rolników wydawano im w stołówkach, co spowodowało masową klęskę głodu, która pochłonęła do 42 milionów istnień.

Po śmierci Mao-Tse-Tsunga Chiny zaczęły odchodzić od gospodarki centralnie sterowanej na rzecz wolnego rynku, dzięki czemu stały się jedną ze światowych gospodarek.

Nazwy Chin na przestrzeni dziejów Edytuj

Państwa Azji

Państwa niepodległe AfganistanArabia SaudyjskaArmeniaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMjanmaMongoliaNepalOmanPakistanSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie
Państwa nieuznawane AbchazjaCypr PółnocnyGórski KarabachOsetia PołudniowaPalestynaTajwan

Więcej z Fandomu

Losowa wiki