FANDOM

Państwo
Bułgaria

Coat of arms of Bulgaria
Flag of Bulgaria
Bulgaria Provinces Map Blank
Stolica Sofia
Język urzędowy bułgarski
Typ państwa republika
Głowa państwa Rosen Plewneliew
Szef rządu Georgi Bliznaszki
Powierzchnia 110 910 km²
Ludność 7 327 224
Organizacje międzynarodowe Unia Europejska

Bułgaria – państwo w Europie południowo-wschodniej, graniczące z Rumunią, Turcją, Serbią, Macedonią oraz Grecją. Ma dostep do Morza czarnego.

Historia Edytuj

W starożytności na terenie Bułgarii osiedliły się plemiona Traków, potem podbite przez Imperium perskie. Następnie włączył je do swego państwa Filip Macedoński. W I wieku p.n.e. podbili ich Rzymianie, dzieląc na dwie prowincje: Trację i Mezję. W 395 roku po rozpadzie "przypadli" Cesarstwu Bizantyńskiemu. W VI wieku nasunęli się tu Słowianie, a w 680 roku podbili ich Protobułgarzy. Powstało potężne imperium bułgarskie, które przyjęło chrześcijaństwo w obrządku wschodnim. W 1018 roku Bizancjum podbiło Bułgarię. Dzięki antybizantyńskim powstaniom w 1186 roku powstało drugie państwo bułgarskie. Jednak w 1242 roku Bułgarię podbiło Imperium mongolskie. W 1398 roku Imperium osmańskie anektowało Bułgarię. W XV wieku próbowali je odbić chrześcijanie (m.in. bitwa pod Warną), jednak nie udało się to. Wybuchały w tym okresie liczne antyosmańskie powstania. W 1878 roku, po wojnie z turecko-rosyjskiej, Bułgaria odzyskała niepodległość. W 1915 roku poparła ona państwa centralne, dzięki temu uzyskała część Rumunii oraz Grecji. Jednak po przegranej wojnie wkroczyły do niej wojska francuskie i brytyjskie. W II wojnie światowej Bułgarzy ponownie poparli Niemcy i po kolejnej wojnie w 1944 roku Bułgarię zajęły wojska sowieckie, w wyniku czego Bułgaria została państwem komunistycznym. W 1989 roku opuściła ona blok komunistyczny, a w 2007 roku została członkiem Unii Europejskiej.

Historyczne nazwy Bułgarii Edytuj

Państwa Europy

Państwa niepodległe AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanKosowoLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy
Państwa nieuznawane KosowoNaddniestrze

Więcej z Fandomu

Losowa wiki