FANDOM

Borzywoj I (ur. 852/53, zm. 888/89) − pierwszy historyczny książę Czech z dynastii Przemyślidów, który rządził w latach 870-889. Podobnie jak Mieszko I swoją historyczność zawdzięcza temu, że przyjął chrzest - w obrządku łacińskim.

Istnieje hipoteza, że mógł brać udział w bitwie pod Wełtawą w 872 r. jako szósty książę czeski.

Chrzest i jego następstwa Edytuj

Borzywoj I przyjął chrzest z rąk biskupa Metodego, jednak dokładna data nie jest znana. Biskup zmarł w 885 r., więc mówi się o roku 884, ale to nic pewnego. Od razu po powrocie do kraju z Moraw, gdzie dostał chrzest Borzywoj ufundował kościół św. Klemensa na Lewym Hradcu, który przez całe życie był jego siedzibą. Za rządów Borzywoja zaczęło rozprzestrzeniać się w Czechach chrześcijaństwo. Nie wszystkim to się jednak podobało. Na ziemiach czeskich doszło do buntu przeciwko Borzywojowi i nowej religii. Chodziło też o to, że Borzywoj stał się słabszym władcą - był w dużej mierze zależny od morawskiego Świętopełka I Wielkiego. Buntownicy powołali na księcia Strojmira, który przebywał od wielu lat u Niemców. Od 883 do 885 r. prawdopodobnie władał Czechami, kiedy Borzywoj musiał uciekać na Morawy. Jednak Borzywoj stłumił ten bunt z pomocą potężnego sąsiada z Moraw i z jego ramienia pełnił władzę w Czechach. Po wojnie domowej powstał drugi w Czechach kościół – NMP w Pradze.

Śmierć Edytuj

Najczęściej mówi się, że Borzywoj zmarł między 35 i 37 rokiem swojego życia to jest pomiędzy 888 a 889 rokiem. W literaturze spotyka się jednak różne inne daty.

Do 894 Czechami władał Świętopełk morawski, dopiero po jego śmierci na tron dostali się synowie Borzywoja.

Rodzina Edytuj