Fandom

HistorioPedia

Bolesław Piasecki

1263strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Bolesław Piasecki (ur. 18 lutego 1915 w Łodzi, zm. 1 stycznia 1979 w Warszawie) – polski polityk obozu narodowego, prawnik, publicysta, członek Rady Państwa.

Działalność polityczna Edytuj

Był jednym z założycieli Obozu Narodowo-Radykalnego, a następnie został przywódcą RNR "Falanga". W czasie wojny był więziony przez Gestapo, ale zwolniono go z powodu interwencji jego znajomych z Włoch. Później przewodził Konfederacji Narodu, a po jej scaleniu z Armią Krajową walczył w jej szeregach w stopniu pułkownika na Nowogródczyźnie. Uniknął internowania w czasie akcji "Burza", dzięki czemu mógł w Polsce centralnej walczyć z PKWN. Od 12 listopada 1944 więziony przez władze sowieckie. Nie krył swojej funkcji w Konfederacji Narodu. Przesłuchiwany kilkakrotnie przez generała NKWD Iwana Sierowa. W liście do Sierowa zadeklarował wsparcie dla reform społecznych wprowadzanych przez komunistyczne władze – reformy rolnej i nacjonalizacji przemysłu oraz zadeklarował chęć wyprowadzania ludzi z podziemia zbrojnego. W 1945 został zwolniony. Założył Stowarzyszenie PAX, organizację katolicką, współpracującą w władzami PRL. Przez lata była to jedyna legalna organizacja katolicka w kraju, ciesząca się licznymi swobodami. Miała m.in. swoich posłów w Sejmie. Sam Piasecki w latach 1971–1979 był członkiem Rady Państwa. W 1957 roku został zamordowany jego 15-letni syn, Bohdan. Podejrzewano, że mogła to być zemsta za przedwojenną działalność Bolesława Piaseckiego.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki