FANDOM

Bitwa pod Płowcami
Battle of Płowce 1331.PNG
Obraz Juliusza Kossaka
Informacje
  • Miejsce
  • Płowce 
  • 27 września 1331 
  • Wynik
  • nierozstrzygnięta 
Strony konfliktu
Dowódcy
Wincenty z Szamotuł 

Otto von Lauterberg

Henryk Reuss von Plauen 
  • † - poległy w walce
  • (†) - prawdopodobnie poległy w walce
Siły stron
  • ok. 5000 
  • ok. 4000 
Straty
  • ok. 2000 
  • ok. 2500 (wielu wysokich urzędników wziętych do niewoli) 

Bitwa pod Płowcami − nierozstrzygnięta bitwa stoczona między Polakami a Krzyżakami 27 września 1331.

Kampania krzyżacka Edytuj

Krzyżacy z Czechami na początku 1331 podpisali plan, który zakładał uderzenie od północy i południa na Polskę. Na szczęście Czesi ostatecznie nie dotrzymali swojej części umowy. Krzyżacy werbowali posiłki nawet z Inflant, w walkach uczestniczyło 100 Anglików i goście "krzyżowcy" z Europy Zachodniej. Pierwsze poważniejsze starcie mniejszej wyprawy odbyło się 27 lipca. Była to przegrana potyczka pod Pyzdrami, gdzie Krzyżacy pragnęli złapać królewicza, Kazimierza. Na szczęście Kaźko szybko uciekł z miejscowości. 

Głównymi siłami dowodził Otto von Luterberg, komtur krajowy chełmiński. Z armią liczącą 6-7 tys. ludzi 12 września ruszył na Polskę. Nie próbowali sforsować Wisły na pograniczu polsko-krzyżackim, lecz poszli wzdłuż rzeki - na Mazowsze. Przekroczyli ją dopiero pod Płockiem, dalej ruszyli na południe w stronę Kalisza. Nie próbowali zdobywać grodów - chcieli jak najszybciej połączyć się z siłami czeskimi. Po kilku dniach okazało się jasne, że armia Jana Luksemburskiego nie nadciągnie.

Rozpoczęcie walki Edytuj

23 września nastąpił odwrót spod Kalisza. Król Polski, Władysław I Łokietek miał pod swoim władaniem siły wielkopolskie 4-6 tysięcy konnych. Atakował krzyżackie tyły. W nocy z 23 na 24 września doszło do krwawego starcia pod Koninem, wygranego przez Krzyżaków. Polacy stracili cenne wozy z bronią i żywnością. Po starciu Krzyżacy założyli, że Władysław się poddał, ale on ciągle szedł za nim. W naradzie z 26 na 27 Krzyżacy postanowili zająć Kujawy. W tym celu Lutenberg podzielił swoje siły. Pierwsza grupa (ok. 2/3 całości) ruszyła na Brześć. Główny trzon sił został pod dowództwem Lutenberga. Ariegardą, liczącą 350 jazdy i 2000 pruskiej piechoty kierował wielki marszałek Dietrich von Altenbeurg. Jego głównym zadaniem było zbieranie żywności dla oddziałów mających szturmować Brześć.

Do walki doszło chyba przypadkowo. Polacy wdarli się na obóz tylnej straży. Bitwa była gwałtowna, jednak została przerwana ze względu na mgłę, w której nie można było w ogóle walczyć. Przerwa pozwoliła obu stronom przegrupować się. Jako pierwszy hasło do walki dał Wincenty z Szamotuł. Hasłem bojowym był "Kraków". Polacy jak i Krzyżacy podzieleni byli na pięć oddziałów. Łokietek chciał okrążyć przeciwnika. Bitwa rozbiła się na wiele pojedynków. Zgodnie z najlepszymi rycerskimi wzorcami w walkach były dwie przerwy na odpoczynek i opatrzenie rannych. Walki trwały do około południa. Podczas trzeciego ataku z konia spadł chorąży krzyżacki, a z nim chorągiew zakonników. Popadli w panikę i rozsypkę. Polacy wygrali pierwszą fazę bitwy i to niezaprzeczalnie.

Łokietek popełnił później pewien błąd. Podążył pod Brześć, a przecież reszta Krzyżaków wiedziała, że przegrali i zawrócili. Tym razem Władysław dał się zaskoczyć. 27 września rozegrała się kolejna już bitwa. W pierwszej fazie prawdopodobnie przewagę mieli Polacy. Część wojowników pruskich rzuciła się do ucieczki. Później nadciągnął von Plauen ze swoimi siłami, między godziną 15 a 17 fala zwycięstwa wahała się między Polakami a Krzyżakami. Henryk Reuss von Plauen został wzięty w niewolę, za to Krzyżacy uwolnili von Altenburga. Przełomem była ucieczka części oddziałów z królewiczem Kazimierzem. O zmroku bitwa właściwie się zakończyła. Krzyżacy zarządzili odwrót i zaniechali podboju Kujaw, ponieśli bardzo ciężkie straty w ludziach. W szybkim marszu (dzień później byli już w Toruniu) opuścili pobojowisko nawet nie chowając swoich zmarłych. 

Źródła Edytuj

  • Władysław Łokietek, tom 21 kolekcji Władcy Polski

Więcej z Fandomu

Losowa wiki