FANDOM

Bitwa pod Goźlicami − bitwa stoczona 23 lutego 1280 roku. Była to decydująca potyczka w wojnie Leszka Czarnego z Lwem Daniłowiczem, księciem halickim.

Lew Daniłowicz zaczął swoją kampanię w dziwnej porze - zimą. W średniowieczu wojny trwały zwykle od wiosny do jesieni. Powód był prosty - zimą mogli przejść przez skutą lodem Wisłę, która stanowiła naturalną granicę. Trzeba zauważyć, że zima musiała być bardzo mroźna, ponieważ lód wytrzymał przejście uzbrojonej armii. Lew zaczął oblężenie Sandomierza. Dysponował kilkutysięczną armią: siłami halickimi oraz posiłkami tatarskimi i częścią Małopolan. Nie wiadomo dokładnie czy była to zwykła wyprawa łupieżcza czy chęć przejęcia teyrtorium nad Wisłą. Sandomierz nie dał się zdobyć, Daniłowicz zostawił tam część swoich sił, a główne wojska skierował na Kraków, gdzie nowo wybrany książę krakowski Leszek Czarny zbierał rycerzy na obronę. Bitwa pod Goźlikami była decydująca. Wojskami małopolskimi dowodzili Piotr Bogoria, wojewoda krakowski, Janusz Starża, wojewoda sandomierski oraz Warsz, kasztelan krakowski. Mieli naprawdę małą armię, zaledwie 600 ludzi, mimo wszystko głównie dzięki pierwszemu uderzeniu skłonili przeciwników do odwrotu. Leszek Czarny dogonił potem z 3-tysięczną armią i rozbił Lwa Daniłowicza. Doszedł aż pod Lwów paląc całe pogranicze. Zdobył Przeworsk i wymordował wszystkich mieszkańców w zemście za zrabowane miasta na Lubelszczyźnie.

Źródła Edytuj

  • Leszek Czarny, tom 17 kolekcji Władcy Polski, Hachette

Więcej z Fandomu

Losowa wiki