FANDOM

Bitwa nad Worsklą − starcie zbrojne, które miało miejsce 12 lub 16 sierpnia 1399 roku między Litwinami (z sojusznikami - Polakami, Krzyżakami, Mołdawianami oraz Tatarami Tochtamysza) oraz tatarską Złotą Ordą zakończone klęską chrześcijan.

Przebieg Edytuj

Wszystko zaczęło się od tego, że Tochtamysz, który próbował odzyskać tytuł chana Złotej Ordy. Litwa poparła go, chcąc uzyskać panowanie nad Moskwą oraz stać się wielkim państwem skupiającym wszystkie ziemię ruskie. Siły Tochtamysza liczyły 15 tys. ludzi. Witold miał pod komendą 10 tys. Polskie posiłki liczyły 4 tys., mołdawskie 1,5 tys., a krzyżackie 500 kopii.

Bitwa była jedna z większych w średniowiecznej Europie; większa niż bitwa pod Grunwaldem. Po stronie litewskiej w bitwie brało udział ok. 38 tys. ludzi, po stronie tatarskiej 90 tys. Wspomniane 90 tys. stanowiło połączenie 40-tysięcznej armii Temura Kotługa i 50-tysięcznej Egedyja. Po osłoną nocy wielka armia runęła na zaskoczonych chrześcijan i Tatarów Tochtamysza. Witoldowi udało się uciec, ale poległo wiele spośród pomniejszych książąt ruskich, poległ oddział polsko-podolsko-ruski i jego dowódca Spytko II z Melsztyna, poległ hospodar mołdawski Stefan I. Poległo 15-20 tysięcy wojsk sprzymierzonych litewskich. Wróg stracił zaledwie 3-5 tys.

Porażka przekreśliła szanse litewskiego panowania nad Rusi, Litwinom nigdy nie było dane zawładnąć całą Rusią. Mogło być to nawet korzystne dla Korony Królestwa Polskiego, ponieważ w razie zwiększenia potęgi Litwinów mogło dojść do całkowite zniesienia unii personalnej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki