FANDOM

Bitwa na Zalewie Wiślanym − bitwa morska między flotą Związku Pruskiego a flotą Zakonu Krzyżackiego stoczona 15 września 1463 roku.

PrzebiegEdytuj

Bitwa łączy się z oblężeniem Gniewu. Na odsiecz obleganego przez Piotra Dunina zamku ruszyła flota krzyżacka licząca 44 okręty. Od strony lądu miał zaatakował Bernard Szumborski z 2 tys. zaciężnych, a od morza miało przyjść 1500. Dunin dysponował 2 tys. ludzi.

Armia morska stawiła się wcześniej niż armia lądowa. Wielki mistrz Ludwig von Erlichshausen, chwiejny i niezdecydowany postanowił się wycofać. Za nim ruszyła flota gdańska i elbląska. Prędkość pościgu wyniosła 25 jednostek. O świcie 15 września 1463 siły gdańsko-elbląskie liczące 500 żołnierzy na 30 statkach runęły na Krzyżaków. W ciągu kilku minut rozpoczął się abordaż. Wielki mistrz uciekał w popłochu, było zdecydowane zwycięstwo floty koronnej i pruskiej. Gdańszczanie i Elblążanie nie dostąpili poważnych strat, w ich ręce trafiło 600 jeńców oraz większość krzyżackiej floty. 1 stycznia 1464 roku skapitulował Gniew.

Źródła Edytuj

  • Maria Bogucka, Dzieje Polski do 1795 roku

Więcej z Fandomu

Losowa wiki