Fandom

HistorioPedia

Benedykt XV

1261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Papież
Benedykt XV
Giacomo della Chiesa

XV. Benedek.jpg
Data i miejsce urodzenia 21 listopada 1854
Genua
Data i miejsce śmierci 22 stycznia 1922
Rzym
Pochodzenie Flag of Italy (1861-1946).svg Włochy
Prezbiteriat 21 grudnia 1878
Nominacja biskupia 18 grudnia 1907
Sakra biskupia 22 grudnia 1907
Kreacja kardynalska 23 maja 1914
Pontyfikat
Data wyboru na papieża 3 września 1914
Poprzednik Pius X
Następca Pius XI

Benedykt XV (właśc. Giacomo della Chiesa, ur. 21 listopada 1854 w Genui, zm. 22 stycznia 1922 w Rzymie) − 258. papież w okresie od 3 września 1914 do 22 stycznia 1922.

Biografia Edytuj

Młodość i kapłaństwo Edytuj

Giacomo della Chiesa pochodził z rodziny patrycjuszowskiej i był synem Giuseppe della Chiesy i Giovanny Migliorati. Pierwsze nauki pobierał w domu rodzinnym, a następnie dostał się do Istituto Donavaro e Giusso, który przygotowywał do stanu kapłańskiego. Na skutek nalegań ojca przerwał edukację w tym kierunku. W 1869 eksternistycznie ukończył studia filozoficzne w seminarium w Genui i rozpoczął w tym mieście studia prawnicze na uniwersytecie królewskim, gdzie uzyskał w 1875 doktorat z pra­wa cywilnego. Dopiero wtedy ojciec pozwolił mu na studia przygotowujące do kapłaństwa. W latach od 1875 do 1879 studiował na uniwersytecie Gregorianum w Rzymie, na którym w 1879 uzyskał doktorat z teologii, a w rok później doktorat z prawa kanonicznego. Od 1879 do 1885 studiował nauki dyplomatyczne na Papieskiej Akademii Kościelnej. 21 grudnia 1878 w Rzymie przyjął święcenia kapłańskie.

Biskupstwo Edytuj

W latach 1882 - 1907 został zaangażowany w papieskiej służbie dyplomatycznej, gdzie zyskał sławę sprawnego dyplomaty. W 1901 został zastępcą sekretarza stanu. 22 grudnia 1907 papież Pius X mianował go arcybiskupem Bolonii i przyjął sakrę 4 dni później. W czasie sprawowania tej funkcji odwiedził wszystkie parafie i kaplice. Największą uwagę arcybiskupa poświęcał wychowaniu kleru. Chciał w ten sposób przeciwstawić się wybuchającym w Bolonii zamieszkom wywoływanym przez socjalistów. Kapelusz kardynalski otrzymał dopiero 23 maja 1914 po śmierci kardynała Mariano Rampolli. Mówiono, że najwyższe władze kościelne obawiały się wzrostu wpływów kardynała Rampolli, gdyby do Kolegium Kardynałów dołączono jego ucznia.

Pontyfikat Edytuj

Po śmierci Piusa X konklawe zebrało się już w trakcie I wojny światowej. O wyborze della Chiesy zadecydowało przekonanie kardynałów o potrzebie doświadczonego dyplomaty na Tronie Piotrowym. W dziesiątym skrutynium, 3 września 1914 otrzymał 38 głosów na 57 wówczas oddanych. Jako papież przyjął imię Benedykta XV. Jego koronacja odbyła się w Kaplicy Sykstyńskiej.

Pontyfikat nowego papieża przypadł na okres I wojny światowej. Benedykt XV podejmował wiele inicjatyw pokojowych i starał się łagodzić skutki wojny. W 1914 w Watykanie papież otworzył biuro opieki nad jeńcami oraz ośrodek informacyjny o jeńcach i zaginionych, który ułatwiał kontakt jeńców wojennych z ich rodzinami. Organizował pomoc sanitarną i żywnościową dla jeńców i ludności krajów objętych działaniami wojennymi. Wobec stron walczących starał się zachować maksymalną neutralność, przez co był oskarżany przez uczestników, o sprzyjanie stronie przeciwnej. Dodatkowym kłopotem dla papieża, było włączenie się do wojny Włoch w 1915, podczas gdy Watykan nie był niepodległy. 1 sierpnia 1917 wydał notę pokojową skierowaną do walczących państw, w której wzywał do zawarcia pokoju bez zwycięzców i zwyciężonych.

Apelował o uwzględnienie żądań narodów bałkańskich i Ormian. Opowiadał się także za przyznaniem niepodległości Polsce. W 1915 nakazał odprawić w intencji pokoju w kościołach specjalne nabożeństwa do Serca Pana Jezusa. Francja i Hiszpania przemilczały wezwanie papieża, natomiast Niemcy, początkowo przychylni, zrezygnowali z propozycji papieża, gdy ich szanse na zwycięstwo urosły wobec wojny domowej w Rosji. Po zakończeniu wojny, w wyniku tajnych ustaleń aliantów z Włochami, nie dopuszczono Stolicy Apostolskiej do rokowań pokojowych. Papież natomiast 23 maja 1920 wydał encyklikę Pacem Dei munus, w której nawoływał o pojednanie między narodami, a także poparł Ligę Narodów. Nawiązywał także stosunki dyplomatyczne z wieloma państwami, stwarzając warunki do zawierania konkordatów.

W listopadzie 1919 uchylił zasadę non expedit, która zabraniała katolikom włoskim działalności politycznej, a także pobłogosławił Luigiego Sturzo, założyciela Partii Ludowej. Starał się znaleźć rozwiązanie kwestii rzymskiej, którą dzięki jego działaniom dyplomatycznym udało się zakończyć za czasów jego następcy - Piusa XI.

Benedykt XV ogłosił przygotowany przez poprzednika papieża Piusa X kodeks prawa kanonicznego, który obowiązywał do 1983 i zniósł Kongregację Indeksu. Starał się o wznowienie katolickiej działalności misyjnej. Listem apostolskim Maximum illud z 1919 zapoczątkował nową erę w misjach katolickich. W 1915 powołał Kongregację Seminariów i Uniwersytetów, a w 1917 Kongregację Kościołów Wschodnich oraz Instytut Orientalistyczny w Rzymie. W 1921 założył katolicki uniwersytet Najświętszego Serca Pana Jezusa w Mediolanie.

W encyklice Humani generis redemptionem wydanej 15 czerwca 1917 zawarł teologiczne podstawy przepowiadania słowa Bożego w Kościele. 15 września 1920 ogłosił, z okazji 1500. rocznicy śmierci św. Hieronima, encyklikę Spiritus Paraclitus o inspiracji ksiąg biblijnych i ważności studium Pisma Świętego. Wiernych zachęcał do czytania Biblii. Papież Benedykt XV wprowadził bullą Incrementum z 1919 prefację za zmarłych oraz przywilej odprawiania trzech mszy w Dzień Zaduszny. 9 maja 1920 dokonał kanonizacji Joanny d’Arc, a 5 października tego ogłosił Efrema Syryjczyka doktorem Kościoła.

Śmierć Edytuj

Benedykt XV zmarł 22 stycznia 1922 w Rzymie, na grypę, z której rozwinęło się zapalenie płuc. Został pochowany w Bazylice św. Piotra.

Źródła Edytuj

Papieże

I wiek PiotrLinusAnakletKlemens IEwaryst
II wiek Aleksander ISykstus ITelesforHyginPius IAnicetSoterEleuteriuszWiktor IZefiryn
III wiek Kalikst IUrban IPoncjanAnterosFabianKorneliuszLucjusz IStefan ISykstus IIDionizyFeliks IEutychianKajusMarcelin I
IV wiek Marceli IEuzebiuszMilcjadesSylwester IMarekJuliusz ILiberiuszDamazy ISyrycjuszAnastazy I
V wiek Innocenty IZozymBonifacy ICelestyn ISykstus IIILeon I WielkiHilary ISymplicjuszFeliks IIIGelazjusz IAnastazy IISymmachus
VI wiek HormizdasJan IFeliks IVBonifacy IIJan IIAgapit ISylweriuszWigiliuszPelagiusz IJan IIIBenedykt IPelagiusz IIGrzegorz I
VII wiek SabinianBonifacy IIIBonifacy IVAdeodat IBonifacy VHonoriusz ISewerynJan IVTeodor IMarcin IEugeniusz IWitalianAdeodat IIDonusAgatonLeon IIBenedykt IIJan VKononSergiusz I
VIII wiek Jan VIJan VIISyzyniuszKonstantynGrzegorz IIGrzegorz IIIZachariaszStefan IIPaweł IStefan IIIHadrian ILeon III
IX wiek Stefan IVPaschalis IEugeniusz IIWalentynGrzegorz IVSergiusz IILeon IVBenedykt IIIMikołaj IHadrian IIJan VIIIMaryn IHadrian IIIStefan VFormozusBonifacy VIStefan VIRomanTeodor IIJan IXBenedykt IV
X wiek Leon VSergiusz IIIAnastazy IIILandoJan XLeon VIStefan VIIJan XILeon VIIStefan VIIIMaryn IIAgapit IIJan XIILeon VIIIBenedykt VJan XIIIBenedykt VIBenedykt VIIJan XIVJan XVGrzegorz VSylwester II
XI wiek Jan XVIIJan XVIIISergiusz IVBenedykt VIIIJan XIXBenedykt IXSylwester IIIBenedykt IXGrzegorz VIKlemens IIBenedykt IXDamazy IILeon IXWiktor IIStefan IXMikołaj IIAleksander IIGrzegorz VIIWiktor IIIUrban IIPaschalis II
XII wiek Gelazjusz IIKalikst IIHonoriusz IIInnocenty IICelestyn IILucjusz IIEugeniusz IIIAnastazy IVHadrian IVAleksander IIILucjusz IIIUrban IIIGrzegorz VIIIKlemens IIICelestyn IIIInnocenty III
XIII wiek Honoriusz IIIGrzegorz IXCelestyn IVInnocenty IVAleksander IVUrban IVKlemens IVGrzegorz XInnocenty VHadrian VJan XXIMikołaj IIIMarcin IVHonoriusz IVMikołaj IVCelestyn VBonifacy VIIIBenedykt XIKlemens VJan XXII
XIV wiek Benedykt XIIKlemens VIInnocenty VIUrban VGrzegorz XIUrban VIBonifacy IX
XV wiek Innocenty VIIGrzegorz XIIMarcin VEugeniusz IVMikołaj VKalikst IIIPius IIPaweł IISykstus IVInnocenty VIIIAleksander VI
XVI wiek Pius IIIJuliusz IILeon XHadrian VIKlemens VIIPaweł IIIJuliusz IIIMarcelin IIPaweł IVPius IVPius VGrzegorz XIIISykstus VUrban VIIGrzegorz XIVInnocenty IXKlemens VIII
XVII wiek Leon XIPaweł VGrzegorz XVUrban VIIIInnocenty XAleksander VIIKlemens IXKlemens XInnocenty XIAleksander VIIIInnocenty XIIKlemens XI
XVIII wiek Innocenty XIIIBenedykt XIIIKlemens XIIBenedykt XIVKlemens XIIIKlemens XIVPius VIPius VII
XIX wiek Leon XIIPius VIIIGrzegorz XVIPius IXLeon XIII
XX wiek Pius XBenedykt XVPius XIPius XIIJan XXIIIPaweł VIJan Paweł IJan Paweł II
XXI wiek Benedykt XVIFranciszek

Więcej z Fandomu

Losowa wiki