FANDOM

Postać
Bajazyd II

200px-Beyazid II
Dane
Data i miejsce urodzenia 1447/1448
Data i miejsce śmierci 1512
Dynastia Osmanowie
Rodzice Mehmet II Zdobywca i Gülbahar Hatun
Potomstwo Selim I Groźny,
Ahmed
Urzędy piastowane
Urząd
Urząd Sułtan Imperium Osmańskiego
Okres panowania 1481-1512
Poprzednik Mehmed II Zdobywca
Następca Selim I Groźny
Urząd

Bajazyd II (ur. 1447/1448, zm. 1512) – 8. sułtan Imperium Osmańskiego z dynastii Osmanów, rządzący w latach 1481-1512. Ojciec sułtana Selima I Groźnego.

Biografia Edytuj

Bajazyd II urodził się w 1447 lub 1448 roku jako syn sułtana Mehmeda II Zdobywcy i Gülbahar Hatun. Po śmierci swojego ojca w 1481 roku, Bajazyd II pokonał swojego brata Cema i został sułtanem.

W 1503 roku zaproponował włoskiemu wynalazcy – Leonardowi da Vinci wybudowanie mostu nad Złotym Rogiem. Sułtan odrzucił jednak projekt Da Vinciego. Następnie do zbudowania mostu został zaprasowany Michał Anioł, który jednak odrzucił propozycję sułtana, ponieważ był oburzony, że to Da Vinci dostał ją pierwszy. Ostatecznie most wybudowano dopiero w 2001 roku.

Bajazyd II na swojego następcę wybrał starszego syna Ahmeda. Młodszemu synowi Selimowi nie podobała się ta decyzją, dlatego postanowił zdobyć poparcie wśród Janczarów. Selim w 1512 roku zmusił ojca do abdykacji, gdzie niedługo potem Bajazyd II zmarł. Selim zabił też swojego brata Ahmeda i został sułtanem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki