FANDOM

Postać
Ares

Ares Ludovisi Altemps Inv8602 n2
Ares Ludovisi
Bogowie greccy
Domena brutalna wojna, konflikty, okrucieństwo
Wyznawcy Starożytni Greccy
Najważniejsze miejsca kultu Tracja
Religia Politeistyczna
Atrybuty miecz, zbroja, tarcza
Odpowiednik rzymski Mars
Rodzina
Rodzice Zeus
Hera
Małżonek brak, ale jego kochanką była Afrodyta

Ares – w mitologii greckiej bóg wojny, syn Zeusa i Hery, jeden z dwunastu bogów olimpijskich.

Ponieważ Ares nie wykazywał żadnych zdolności rodzice oddali go na nauki do tytana. Ten sam nic nie potrafił i uczył Aresa tylko wojny i bijatyki. Nauki stały się powołaniem boga; po odejściu od tytana Hefajstos wykonał rynsztunek dla Aresa, a sam bóg zszedł na ziemię uczyć ludzi prawdziwej wojny.

Ares często jest postrzegany jako wojowniczy, brutalny i bezwzględny bóg wojny. Zasadniczo tak jest, pozytywną cechą Aresa jest tylko jego bezgraniczna heroiczność. Innym bóstwem związanym w wojskiem jest Atena. Jest ona jednak boginią wojny sprawiedliwej i w określonym, dobrym celu. Znany jest nawet mit o wrogości Ateny i Aresa. Otóż Atena nienawidziła Aresa za jego brutalność, pewnego razy tak się zezłościła, że kopnęła go w genitalia. Ponieważ ból był okropny poszedł Ares poskarżyć się do Zeusa, ten jednak podobnie jak Atena czuł niechęć do syna i go odprawił. W końcu Aresem zajął się boski lekarz, Pojeon.

Ares nie miał żony, miał jedynie kochankę, o której wiedział cały Olimp. Była nią piękna bogini miłości Afrodyta, żona Hefajstosa. Pewnego razu mąż próbując przyłapać na zdradzie swoją żonę Hefajstos pokrył łoże cienkimi nitkami, a gdy kochankowie zasiedli w nim Ares i Afrodyta zostali złapani w sidła. Hefajstos wystawił parę na widok publiczny, a bogowie ze śmiechem oglądali spętanych bogów. W końcu z rozkazu Zeusa Ares i Afrodyta zostali postawieni na ziemi. Owocem ich związku byli bogowie: Eros, bożek miłości, Anteros, bóg miłości odwzajemnionej, Dejmos i Fobos, bogowie strachu oraz Harmonia, bogini ładu i porządku.

W walce towarzyszyli mu Fobos, Dejmos, Enyo oraz Eris.

Kult Aresa Edytuj

Kult Aresa należał do rzadkości, Grecy stawiali mu zazwyczaj proste kapliczki zamiast świątyń. Najważniejszym miejscem kultu Aresa była Tracja. Ponadto ważny był dla wojowniczych ludów m. in. Spartan. W sztuce przedstawiany był jak młody, silny mężczyzna, czasem z brodą i w pełnej zbroi, częściej nagiego i bez zarostu. Najpiękniejszym zachowanym posągiem jest Ares Ludovisi (zdjęcie w tabelce). Od imienia Aresa pochodzi nazwa Aeropag, wzniesienia w Atenach, na którym zbierało się zgromadzenie ludowe.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki