Fandom

HistorioPedia

Angelo Rotta

1263strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
AngeloRottaNuncius.jpg
AngeloRottaNunciusAZalaszentgróton2.jpg

Nunciusz papieski monsigniore Angelo Rotta z kolejną wizytą w obozie polskim w Zalaszentgrót- ze zbiorów Rolanda Antoniewicza

Angelo Rotta (ur. 9 sierpnia 1872, zm. 1 lutego 1965) – włoski duchowny katolicki, dyplomata watykański, arcybiskup.

BiografiaEdytuj

Święcenia kapłańskie przyjął 10 lutego 1895, podjął następnie pracę w dyplomacji Stolicy Apostolskiej. Papież Pius XI mianował go tytularnym arcybiskupem Thebae w październiku 1922 i powierzył misję internuncjusza w Ameryce Środkowej. Sakrę biskupią Rotta odebrał 1 listopada 1922 z rąk kardynała Pietro Gasparriego. Od 1925 pracował jako nuncjusz w krajach bałkańskich, w maju 1930 roku został nuncjuszem na Węgrzech.

W czasie II wojny światowej jako nuncjusz papieski, brał aktywny udział w pomocy udzielanej przez węgierski kościół i władze polskim uchodźcom cywilnym i wojskowym, później protestował przeciwko prześladowaniom osób narodowości żydowskiej, wykorzystując drogę dyplomatyczną. Swoją aktywną działalnością przyczynił się do tego, że państwa neutralne (Portugalia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Watykan) oraz Międzynarodowy Czerwony Krzyż wydały ponad 15 tys żelaznych listów dla węgierskich żydów oraz metryki chrztu. Za wydanie zgody na wystawienie kilku tysięcy paszportów dla Żydów został uhonorowany tytułem "Sprawiedliwy wśród narodów świata" przez Instytut Yad Vashem.

Odznaczony pośmiertnie Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2010).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki