FANDOM

Anaximenes

Anaksymenes z Miletu − syn Eurystratosa, filozof grecki, urodził się ok. 585, a zmarł ok. 525 roku p.n.e. Uważa się, że był uczniem Anaksymandera, a także słuchał Parmenidasa. Napisał w dialekcie jońskim dzieło, któremu nadano zwyczajowy tytuł O naturze.

Osoba Edytuj

Nie wiele wiemy o jego życiu. Według Apollodora, Anaksymenes żył w czasie zdobycia Sardes (546 p. n. e.), a umarł w czasie sześćdziesiątej trzeciej Olimpiady (528-525 p. n. e.). Diogenes Laertios napisał, że posługiwał się prostą, niewyszukaną prozą.

Poglądy Edytuj

Zmodyfikowanie zasady przyrody Edytuj

Anaksymenes zachował zasadniczy pogląd swojego poprzednika Anaksymandera, iż świat jest bezkresny i że ruch jest wieczny. Jednak, gdy tamten zasady bezkresnej nie określił bliżej, ten utożsamił ją z pewną określoną i znaną z doświadczenia materią - powietrzem.

Powietrze zajęło w poglądach Anaksymenesa miejsce analogiczne do tego, jak woda zajmowała u Talesa. Powietrze przejawiało płynność materii, co mogło przekonać myśliciela o jego kształtowaniu świata, także zdawało się być nieskończone; wydawało się, że wypełnia bezkres. Również przekonanie Greckie o strukturze duszy jako techniczna rzecz przypominająca powietrze, mogło wywrzeć na Anaksymenesie chwilę zastanowienia.

Zastosowanie zasady Edytuj

Anaksymenes miał temperament fizyka niż filozofa - więcej niż ogólną teorią zajmował się szczegółowymi zastosowaniami. I w tym zakresie dokonał rzeczy godnych pamięci.

Rozumiał, że powietrze może mieć różną gęstość, a także rozważył związek między temperaturą a stanem skupienia materii. Ruch, nieodłączny od materii, powoduje zagęszczanie i rozrzedzanie powietrza, zbliżając i oddalając jego części. Głosił, że gdy powietrze jest równo rozproszone, staje się niewidzialne, a jest widoczne poprzez ruch, który może rozcieńczać się tworząc najgorętsze i najrzadsze ciało - czyli ogień - potem wodę, ziemię i nawet kamień; najbardziej gęsty i najzimniejszy.Te fizykalne rozważania umacniały go w przekonaniu o jedności przyrody: wszystkie przedmioty stanowią jedność, skoro są zbudowane z tej samej powietrznej materii i mogą przechodzić w inny stan skupienia, w dowolną inną postać.

Anaksymenes zastosował swoją teorię w meteorologii, która zaciekawiała Greków więcej niż zjawiska ściśle fizykalne. Uczony wytłumaczył, że wiatry powstają, gdy zagęszczone powietrze wprowadzone jest w ruch - przy dalszej kondensacji powstają chmury i woda. Grad powstaje poprzez marznięcie wody opadającej z chmur, śnieg - kiedy marzną chmury pełne wilgoci. Błyskawice powstają z gwałtownej rozerwanej przez wiatr chmury, ujawnianie tęczy spowodowane jest promieniami słońca padające na zagęszczone powietrze, a trzęsienia ziemi, gdy w ziemi dokonują się zmiany dzięki rozgrzewaniu i ochładzaniu.

Ciekawostki Edytuj

- Według Diogenesa Laertiosa było jeszcze dwóch pisarzy o imieniu Anaksymenes, obaj rodem z Lampsaku: retor, który pisał o czynach Aleksandra, i historyk, siostrzeniec poprzedniego.

- Ten sam autor przyznaje, że czytał parę listów Anaksymenesa skierowane do Pitagorasa, w których opisuje min. tragiczną śmierć Talesa, oraz swoje rozważania na temat przeprowadzki Pitagorasa z Samos do Krotony.

Źródła Edytuj

  • Słownik myśli filozoficznej, ParkEdukacja 2008, praca zbiorowa
  • Władysław Tatarkiewicz: Historia Filozofii: Tom Pierwszy. Warszawa 1990: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Diogenes Laertios: Żywoty i poglądy słynnych filozofów. 1988: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki