FANDOM

Alexandra Pavlovna by anonym after D.Levitskiy (c.1796, Royal coll.)

Aleksandra Pawłowna Romanowa (ur. 9 sierpnia 1783 w Petersburgu, zm. 16 marca 1801 w Wiedniu) – wielka księżna Rosji, arcyksiężna Austrii.

Biografia Edytuj

Urodziła się jako trzecie dziecko i najstarsza córka cara Pawła I i jego drugiej żony, carowej Marii Fiodorownej (Zofii Doroty Wirtemberskiej. Uczyła się francuskiego, niemieckiego, muzyki i rysunku. Była blisko związana z siostrą Eleną.

W 1796 babka Aleksandry, caryca Katarzyna przemyślała małżeństwo trzynastoletniej wnuczki z Gustawem IV Adolfem, by rozwiązać wiele problemów politycznych pomiędzy Rosją a Szwecją. Wkrótce rozpoczęto małżeńskie negocjacje. Gdy w sierpniu król przybył do Rosji, zakochali się w sobie od pierwszego wejrzenia. Tego samego roku, zmarła caryca. Do ślubu zakochanych nie doszło.

W 1799, trzy lata po śmierci carycy, car Piotr zdecydował dołączyć się do sojuszu Austrii i Prus przeciwko Francji. By ucementować sojusz, Aleksandra poślubiła arcyksięcia Józefa Antoniego, młodszego brata cesarza Franciszka. Ślub pary odbył się 30 października 1799 w Sankt Petersburgu. Aleksandra wraz z mężem osiedliła się w zamku Alcsút na Węgrzech.

Życie Aleksandry na austriackim dworze nie było szczęśliwe. Cesarzowa Maria Teresa, druga żona cesarza Franciszka, była zazdrosna o urodę i klejnoty Aleksandry. Dodatkowo, księżniczka była bardzo podobna do pierwszej żony cesarza, Elżbiety Wirtemberskiej, która była dla niej ciotką ze strony matki. Ponadto, jej prawosławna wiara wzbudzała wrogość rzymskokatolickiego austriackiego dworu.

Aleksandra zmarła półtora roku po ślubie, 16 marca 1801 na zakażenie połogowe po narodzinach córki imieniem Aleksandra, zmarłej po narodzinach. Miała tylko siedemnaście lat, a jej zgon nastąpił w tym samym tygodniu co morderstwo jej ojca. Oba były straszliwymi ciosami dla rodziny Romanowów.

Aleksandra i jej córka zostały pochowane w cerkwii w Üröm na przedmieściach Budapesztu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki