FANDOM

Young Spartans National Gallery NG3860

Przedstawienie szkoleń w agoge

Agoge - zwane również gimnazjonami - starożytna spartańska szkoła o ostrej dyscyplinie. Uczyli się w niej zarówno chłopcy jak dziewczęta. Była ona obowiązkowa głównie uczyli się chłopcy z wyjątkiem synów pierworodnych z bogatych rodzin. Szkoła miała za zadanie nauczać takich rzeczy jak:
  • Dyscyplina;
  • lojalność do Sparty;
  • wytrzymałość na ból;
  • łowiectwo;
  • taniec;
  • śpiew;
  • gimnastyka;
  • literatura;
  • sporty.

TradycjaEdytuj

ŻycieEdytuj

Kiedy się urodził człowiek płci męskiej, przemywano go w winie myśląc, że będzie on silny. Następnie badali go ludzie zwący się Geruzja, by zbadać, czy dziecko jest zdrowo, by żyło dalej.

SzkołaEdytuj

Dzieci były posyłane w wieku siedmiu lat do agoge. Były trzy podziały szkoły, każda dotyczyła odpowiedniego wieku. Dodatkowo chłopcy byli podzieleni na grupy gdzie razem mieszkali.Byli słabo karmieni żeby znajdowali dla siebie jedzenie oraz kradli by przetrwać. Dzięki tamu mogli to wykorzystać w przyszłości. Chłopcy byli ubrani zazwyczaj w czerwone płaszcze. Dzieci uczyli się dyscypliny, kto nie zdał to nie zostawał obywatelem Sparty. Dziewczęta natomiast zajmowały się w szkołach spartańskich takimi rzeczami jak gimnastyka, taniec.

ŹródłaEdytuj

  • Paul Cartledge, The Spartans; Pan Books, 2002.
  • Duncan B Campbell, Spartan Warrior; Osprey Publishing, 2012.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki