FANDOM

Agnieszka Babenberg (ur. ok. 1111 - 1163) – córka Leopolda III Świętego, żona księcia polskiego Władysława II Wygnańca. Poślubiła go między 1125 a 1127 rokiem.

Agnieszka miała być ambitną kobietą, która namówiła męża do próby zjednoczenia Polski, czyli wojny domowej z juniorami w 1044 oraz 1046 roku. Ona też miała przekonać Władysława do pozbycia się Piotra Włostowica. W 1146 roku po przegranej bitwie pod Poznaniem Władysław uciekł do Niemiec. Agnieszka przez krótki czas próbowała zbrojnie bronić się w Krakowie, ale sami mieszkańcy najprawdopodobniej otworzyli bramy wojskom juniorów. Agnieszka uciekła do Niemiec do swojego przyrodniego brata, Konrada III. W 1146 roku ruszyła wyprawa niemiecka jednak zatrzymał zbyt wysoki poziom Odry, w 1157 roku na Polskę wyruszył Fryderyk Barbarossa, ale zadowolił się jedynie hołdem lennym. Agnieszka prosiła o wsparcie nawet papieża Eugeniusza III, ale jego wysłannik Gwidon jedynie cofnął klątwę na Władysława i rzucił ją na juniorów. Agnieszka z Władysławem do końca życia mieszkała na zamku w Altenburgu w Saksonii. Władysław umarł w 1159 roku, a Agnieszka przeżyła go 4 lata - zmarła w 1163 roku. Pochowano ją w klasztorze w Schulpforte.

DzieciEdytuj

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki