FANDOM

Altai, Tienschan-Orte

Ukształtowanie geograficzne Ałtaju

Ałtaj − pasmo górskie oraz, w znaczeniu administracyjnym, kraina historyczno-geograficzna na pograniczu Rosji, Chin, Mongolii i Kazachstanu.

Etymologia Edytuj

Nazwa ta pochodzi z języków ałtajskich i oznacza "złote góry" - tur. Altun - złoty+ tur. "tay" - góy.

Historia Edytuj

Tereny Ałtaju był już zamieszkane przez ludzi 1,5 miliona lat temu. Według niektórych teorii na tym terenie miała dokonać się etnogeneza Indoeuropejczyków (zob. Ekspansja ludów indoeuropejskich). Później te tereny był zamieszkane przez Tocharów i Saków. Wiadomo, że tereny Ałtaju najprawdopodobniej stanowiły kolebkę tzw. ludów ałtajskich, tj. mongolskich, tureckich oraz mandżursko-tunguskich. Później władzę nad tym rejonem sprawowały kolejno Xianbei, chanat Rouranów, Turkuci, Turkuci Wschodni, Imperium Mongolskie, Złota Orda, Konfederacja Czterech Ojratów oraz Chanat Dżungarski. Później północno-zachodnia część tego regionu weszła w skład Imperium Rosyjskiego, a południowo-wschodnia Chin. W XIX wieku rosyjski Ałtaj stał się centrum metalurgii w Rosji, dzięki rudom wydobywanym w górach, rozwijało się w nim także rolnictwo[1]. Wydobywano tu srebro i złoto. Powstało tu wiele kopalni.

Po rewolucji październikowej został znacznie bardziej uprzemysłowiony, głównie dzięki budowie Kolei Turkiestan-Syberia. Obecnie granice Ałtaju wyznaczają Republika Ałtaju oraz Kraj Ałtajski w Rosji, Prefektura Ałtaju (utworzona w 1954 roku) w Chinach, góry Ałtaj Mongolski w Mongolii oraz część pasma w Kazachstanie.

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki